YEAH, WE HAVE A JOB!!!

31 januari 2013 - Perth, Australië

Heey iedereen in NL,

er is in een week tijd weer genoeg gebeurd hier in Perth. We zijn ondertussen al 2 weken volop op zoek naar een baan, wat tot vandaag nog niet zo veel had opgeleverd. Maar nu wel want ..... we hebben we een baan!!!!!

Eerst zal ik jullie even op de hoogte brengen van wat er voor vandaag weer is voorgevallen.

Afgelopen zaterdag 26/1 was het Australia Day. Een nationale feestdag, ze hebben er niet zo heel veel dus Australia Day is hier heel belangrijk. Wij hebben zaterdag eerst heel de dag lekker aan en in het zwembad gelegen in de zon, omdat het namelijk sinds we hier 2 weken geleden zijn aangekomen alleen maar strak blauwe lucht is geweest met 30 graden of misschien wel meer. Dus dan moet je af en toe even afkoelen in het zwembad. Eind van de middag hebben we bus gepakt naar het centrum om naar het vuurwerk te gaan kijken dat om 8 pm zou beginnen. In de bus was het al heel druk maar in de stad leek het wel koninginnedag (of tegenwoordig koningdag, hebben we gehoord). Na een beetje door de stad te hebben gelopen zijn we naar Langley Park gelopen. Dit is een park dat direct aan de Swan River ligt en hier mocht je tussen kwart voor 7 en half 9 savonds drinken. Je mocht namelijk alleen daar en in Kings Park drinken en je mocht of 1 fles wijn of een 6pack bier per persoon meenemen. Dus toen zijn we daar net zoals alle Ozzies op het gras neer gestreken met onze fles wijn maar zonder bekertjes. Om 8 pm precies begon het vuurwerk en het was echt heel mooi en veel. Ze hadden vlak voor ons 6 boten naast elkaar op het water liggen dus we hadden een perfect plekje. We hadden het niet verwacht maar het ging gewoon tot half 9 door. Alle Ozzies gingen helemaal uit hun dak.

Na het vuurwerk werd het al snel leeg op het grasveld en toen wij onze fles wijn soldaat hadden gemaakt, zijn we gaan lopen naar Northbridge. Hier zitten wij elke dag op internet, er zitten hier veel backpackers en dit is ook echt het uitgaansgebied van Perth. Ook hier was het gezellig druk en hebben we even een rondje gelopen waar we het leuk vonden om wat drankjes te doen. Uiteindelijk bij Brass Monkey naar binnen gegaan en wat drankjes gedronken en later met de taxi terug naar de camping, aangezien er om dat tijdsstip geen bussen meer reden!

Zondag niet echt kunnen uitslapen omdat ons tentje vol in de zon komt te staan om 7 uur 's ochtends omdat we niet echt een schaduw plekje hebben. Na het ontbijt hadden we besloten om vandaag naar een strand vlakbij Perth te gaan, in Scarborough. Vlak nadat we waren weg gereden van de camping ging het lampje van de accu in de auto weer aan. Dit had ie al eerder gedaan maar ging dan telkens weer uit, dus we dachten dat er niet zoveel aan de hand was. Later reed ik (Lynn) de tunnel in en zette ik de lampen aan en toen ging het lampje ook ineens piepen en de radio ging uit/aan. Dit vertrouwden we toch niet helemaal dus toen we de tunnel uitkwamen hebben we de eerst volgende afslag gepakt om om te keren terug naar de camping, voordat we straks op het strand zouden staan en de accu leeg zou zijn.

Helaas op de terugweg naar de camping werd het nog erger. Op een gegeven moment vielen zelfs de snelheidsmeter, de kilometerstanden en de benzinemeter uit, dus ik had geen idee meer om hard we gingen. Dus ik reed maar wat rustiger maar opeens ging zelfs het gaspedaal haperen en het sturen werd ook steeds zwaarder. Dit vond ik natuurlijk een beetje eng dus ik wilde zo snel mogelijk naar de vluchtstrook, maar op de een of andere manier reden we ineens helemaal op de rechter baan en de vluchtstrook was links. Ik had wel m'n knipperlicht aan gezet maar waarschijnlijk deed die het ook niet meer en er zaten telkens allemaal auto's links zodat ik dus niet naar links kon. Toen ik eindelijk naar links kon naar de vluchtstrook reden we net de tunnel weer in, dus stonden we aan het begin van de tunnel vast op de vluchtstrook. Auto deed helemaal niks meer, ook de gevarenlichten niet.

Toen heeft Sven heel snel onze vrienden van de wegenwacht weer gebeld en onze locatie doorgegeven. Ze zouden zo snel mogelijk een takelwagen sturen om ons uit de tunnel te halen want het was te gevaarlijk in de tunnel de auto te repareren. Het enige wat wij nu konden doen was in de auto blijven zitten met de gordels om en hopen dat er niemand achter op ons klapte. Ozzies kunnen namelijk niet rijden hebben we nu wel gemerkt. De gevarenlichten in de tunnel gingen wel aan maar daar trokken sommige auto's zich niks van aan.

Gelukkig kwam de takelwagen al na 15-20 min en die heeft ons uit de tunnel gesleept. Toen stonden we vlak na de tunnel in een baai en moesten we weer wachten op een andere auto die naar Spike gaat kijken. Gelukkig ging dit heel veel sneller dan de vorige keer dat we langs de weg stonden en kon die man naar Spike kijken. Hij was er al snel achter wat er aan de hand was. Namelijk dat de altenator (dynamo van de accu) stuk is. Wij hebben toen even verteld wat er een paar weken terug is gerepareerd in Melbourne en dat we toen gevraagd hebben of ze konden checken of er een lek in de pomp van de stuurbekrachtingsolie zit. Deze man ging toen even kijken en kwam er al heel snel achter dat er inderdaad een lek in zit en dat er heel langzaam druppeltjes olie op de altenator lekt en dat deze daarom stuk is en de accu niet meer oplaadt. Toen heeft deze meneer de accu 10 of 15 min staan opladen en hij hoopte dat dit genoeg zou zijn om terug naar de camping te kunnen rijden. Voor de zekerheid kregen we wel een briefje mee om ons nog een keer 10 km gratis te laten weg takelen. Gelukkig hebben we deze vandaag niet nodig gehad want we hebben het precies gehaald tot aan de camping, daarna was ie weer helemaal leeg.

Helaas wat het de volgende dag (maandag) nog een nationale feestdag wat nog bij Australia Day hoort, dus alles was vandaag dicht. Dus konden we weer niks anders doen dan in het zonnetje liggen en af en toe afkoelen in het zwembad, heel vervelend dus;)

Dinsdag als eerst naar een garage aan de overkant van de weg bij de camping geweest om te vragen of ze ons konden helpen. Dit konden zij niet maar ze wisten wel een andere garage waar ze een monteur hadden die dat wel kon vervangen. Dit was helaas wel een stukje verder, dus hebben we de takelwagen gebeld om ons op te halen en naar die andere garage te takelen. Dit zou wel eens 2 uur kunnen duren voordat die er was, dus die tijd hebben we gebruikt om onze zooi uit de auto te halen en op te ruimen. Na 2 uur kwam de takelwagen, Spike erop en naar de garage. Daar hebben we Spike moeten achter laten en hebben we een lift van een oude vrachtwagenchauffeur gekregen naar een busstation. Van daar zijn we naar de stad gegaan en hebben we wederom op internet gezocht naar jobs. En wederom weer geen reacties gekregen.

Gisterochtend lagen we weer lekker te zonnen aan het zwembad toen we werden gebeld door de garage. De altenator moest sowieso vervangen worden want door die druppeltjes olie is ie helemaal verbrand van binnen en doet niks meer. Ze hebben ook het lek gevonden in de pomp maar gelukkig hoeven ze niet heel de pomp te vervangen, alleen een slangetje. We konden hem gistermiddag ophalen. Daarna kregen we ook een telefoontje van The Job Shop in Perth. Ze hadden een vacature voor ons gevonden en of we vandaag langs wilden komen om het te bespreken.

Daar zijn we begin van de middag eerst heen geweest. Ze hadden een baan voor ons allebei in Newman voor 50 uur per week. We zijn allang blij als we een baan hebben dus we hebben gezegd dat we hier wel interesse in hebben. Ze zouden onze CV's op gaan sturen en we zouden het horen.

Daarna zijn we met een paar bussen terug naar de garage gereden om Spike op te halen. Hier mochten we weer ff $813,- betalen maar hij rijd wel weer. Nu kunnen we 'm hopelijk voor een leuk prijsje gaan verkopen. Hij staat ondertussen op Gumtree (Australische marktplaats) en we hebben al een paar reacties gehad.

Vanmorgen werden we gelukkig weer helemaal op gevrolijkt. We hebben namelijk een telefoontje gehad van de eigenaar van een Deli in Newman, dat wij de baan hebben. De Deli is eigenlijk een supermarktje/snackbar/broodjes zaak in een mijn stad en het schijnt heel druk te zijn voornamelijk met de lunch als alle mannen uit de mijnen daar broodjes komen halen. Sven mag in de keuken werken en hamburgers bakken en ik sta in de winkel om broodjes en andere dingen te verkopen, voor zover we weten wat we gaan doen.

Newman ligt 1,186 km ten noorden van Perth, ergens in the middle of nowhere. Gelukkig is het niet zo heel klein, wonen zo'n 10.000 mensen en ze hebben gewoon een supermarkt en zelfs een paar kroegen. We gaan daar in een huis wonen met de andere collega's, ook allemaal backpackers uit verschillende landen. Sommige waren van plan er 3 maanden te werken maar hebben het zo naar hun zin, dat ze niet meer weg willen. We hebben wel gewoon onze eigen kamer maar wel een gedeelde huiskamer, keuken en badkamer.

We gaan daar wel hard en veel werken, zo'n 50 uur per week. Maar zo kunnen we wel genoeg sparen voor de rest van onze reis en misschien als alles mee zit de reis nog een beetje uitbreiden.

We hebben dus net een vlucht geboekt op 12 feb. naar Newman en tot die tijd blijven we hier in Perth van de zon genieten en leuke dingen doen in Perth. En hopelijk kunnen we ook snel de auto verkopen.

Jullie zijn weer helemaal op de hoogte, waarschijnlijk zal onze volgende verhaal geschreven worden in Newman om jullie te laten weten hoe het met ons gaat daar.

See ya later!!

Sven and Lynn xxxxx

1. Roos:
    1 februari 2013
    Hai gasten,

Leuk verhaal, arme Spike. Maar wat tof dat jullie aan het werk gaan. Wapperen met die handen, lekker beunen en inderdaad lekker daar blijven. Hier is het toch kloteweer, crisis en nog meer shit. Hahahaha Mijn zaken gaan gelukkig goed hoor! Zat honden. Maar ohohhoh wat een ongezellig land is dit toch. Misschien toch maar emigreren naar ozzie. Dikke zoen Roos
  2. Clien:
    1 februari 2013
    Super dat jullie een baan hebben.
    Nog plannen om eventueel naar nieuw zeeland te gaan?
    Zou het zeker doen.je bemt toch in de buurt.
    Inderdaad hier rpt weer,veel regen en harde wind.
    Lijkt wel herft.
    Dis geniet van het zonnetje.
    Xxclien
  3. Anneke:
    3 februari 2013
    Hey aspirant-ozzies,
    Jullie hebben het wel heeeeeel erg naar je zin, alle Spike perikelen ten spijt. Jullie gaan hem nog missen. Je beleeft tenminste wat met zo'n ding! En dat baantje, (nou noem het maar een baan!) wordt ook een succes. Lynn in de verkoop, nou de omzet stijgt geheid!! Ennuh...Sven, kom af en toe uit die keuken en hou die miners in de gaten. Gespierde en glimmende mannen........
    Houdoe, An