Whitsunday Islands - Carnarvon National Park - Fraser Island

27 november 2012 - Noosa Heads, Australië

Hallo vrienden en familie,

het heeft weer even geduurd, maar we zijn weer in de bewoonde wereld... :) Gisteren zijn we aangekomen in Noosa Heads (St. Tropez van Ozzie) waar we straks 3 dagen gaan kayakken in de Noosa Everglades. Daarna zijn al onze geboekte tripjes afgelopen en kunnen we op zoek gaan naar werk hier aan de Sunshine Coast, Brisbane of onder Brisbane aan de Gold Coast. Maar eerst maar even een overzichtje van de afgelopen 2 weken. Ondertussen is Lynn de foto's aan het uitzoeken want dat is ook nog wel een aardig werkje na de afgelopen weken.

Vrijdag 16-11

Vandaag vroeg wakker om op tijd de tent en alle spullen in te pakken om in te checken om 8.30 voor de zeiltocht naar de Whitsunday Islands. Met de taxi van de camping naar het centrum want 2.5 km lopen met 2 volle rugzakken en tas vol met bier en goon (wijn uit een zak) is een beetje te veel van het goede. Inchecken duurde 2 minuten en toen werd ons doodleuk verteld dat de boot pas om 12.30 vertrekt en het 1,5 km lopen is naar de haven. Onderweg bij de Mac maar even een Machiatio met Caremel gedronken en een tosti gegeten bij het McCafe. McDonalds concureert met Starbucks dus lekkere maar niet te dure koffie.

Uiteindelijk bij de boot gemeld, veel duitsers weer op die boot. Het is af en toe net alsof je op scheveningen ben in de zomer. Toen we de haven uit waren, moest het zeil omhoog. Ik was mastmen samen met James uit de USA. Was toch nog wel iets zwaarder dan we hadden verwacht. Lynn probeerde te grinden, maar dat lukte niet helemaal met haar zere schouder. Veel mooie eilandjes gezien onder het zeilen en 's middags ook nog gesnorkeld. Bij het water inspringen raakte Lynn alleen haar snorkel al kwijt dus ging de toch al niet zo vrolijke Skipper nog moeilijker kijken. Het koraal was wel mooi maar niet zo boeiend als bij Cairns. 's Avonds gezellig biertje gedronken met alle mensen aan boord en gekeken naar de ondergaande zon en de ondergaande maan.

Zaterdag 17-11

Om 5.30 uur gewekt door het ophalen van het anker. Maar het was voor een goed doel, om 7 uur stonden we al met onze voetjes in het warme zand van Whithaven Beach. Het was echt ontzettend mooi. Zand was prachtig en omdat we de eersten waren, was het strand ook nog eens helemaal leeg. Veel Sting-Ray's gezien en kleine Black-tip Reef Sharks. Vanaf de Look-out een heel mooi uitzicht gehad over het strand. De rest van de dag nog 2x gesnorkeld. De 1e keer was weer niet zo boeiend maar de 2e keer was het best mooi. We zwommen daarna naar het strandje waar de sunset konden zien. Het was alleen een koraal strand, dus dat deed behoorlijk pijn aan de voetjes. Lynn nam nog even een mooie snoekduik toen we van het strand richting het rubberbootje liepen, maar de schade viel mee.

Zondag 18-11

Vandaag gewekt door de 'ijzeren alarmklok' om 6.00 uur en om 6.45 lagen we al in het water om weer te snorkelen. Door het lage tij en het vele plankton in het water was het zicht niet echt heel best dus ook dit snorkelavontuur was niet zo heel erg boeiend. Hierna zijn we in 3 uur naar Airlie Beach terug gezeild en kwamen we ongeveer 11 uur daar aan. Met alle spullen gauw naar de camping gelopen voor de 1e douche in 3 dagen tijd.

Dezelfde dag nog zijn we begonnen aan de rit naar het Carnarvon Park in de Outback voorbij de Great Dividing Range. Maar omdat we pas om 3 uur waren vertrokken, zijn we na 230km gestopt voor het donker in Nebo een ienieminie mijnplaatsje zonder camping. Dus hebben we maar een nachtje illegaal op het grasveld van een motel geslapen. 's Avonds was een behoorlijk heftige storm aan de oostkust, maar omdat wij al een stuk van de kust af waren, heeft ons tentje het overleefd. Al scheelde het niet veel, mijn backpack heeft buiten de tent gelegen als verzwaring van de tent zodat hij niet weg zou waaien.

Maandag 19-11

Door de felle zon vandaag weer om half 6 wakker. Dat kwam mooi uit want uiteindelijk moesten we nog ruim 600 km rijden naar de camping. Onderweg veel gezien, dode dingo, veel bergen, kale vlaktes en veel dode kangaroe's. De laatste 16 km moesten we ook nog over een gravelroad waarover we 45 min gedaan hebben en waarbij Spike bijna het loodje heeft gelegd. Uiteindelijk op de camping al veel walibi's gezien en bij het informatiepunt van de Parkranger hebben we wel meer dan 20 walibi's en kangaroe's gezien. 's avonds in kreek bij de camping heeft lynn nog een platypus gezien en zagen we allebei een zoetwater rivierslang, die ook erg gifig bleek te zijn. Dat was nummer 2, want bij het informatiepunt van de Ranger bleek de bruine slang die we eerder zagen in de Atherton Tablelands de op 3 na giftigste slang van Australie te zijn.

Met het avondeten hebben we Alessio en Cristiana (Napoli) ontmoet uit Italia. Alessio komt uit Toscane dus door Mario Cipollini hadden we meteen een goede klik. Afgesproken om morgen met hen de lange tocht in de Gorge te gaan wandelen.

Dinsdag 20-11

Wekker om 5 uur want om 6 uur afgesproken. uiteindelijk zijn het toch echte italianen die om 6.30 aan kwamen lopen. Uiteindelijk heel de dag gewandeld van 7.00 tot 4.30 pm. Ruim 25 km gewandeld door de gorge langs de kreek en meerdere zij-gorges en canyons gezien. Veel mooie natuur en schilderingen van Aboriginals gezien. Het wandelen met de italianen was ook echt heel gezellig. 's avonds lekker veel pasta gegeten en vroeg naar bed gegaan.

Woensdag 21-11

Iets later opgestaan dan gisteren want de beentjes waren nog behoorlijk stijf. Vandaag samen gewandeld naar het uitkijkpunt aan het begin van de gorge bovenop het plateau. Was een behoorlijk klim en daarna nog halverwege de gorge ingelopen om naar de Cathedral Cave te kijken wat ook erg de moeite waard was. In het zandsteen was een soort binnenplaats ontstaan door jarenlange erosie van regenwater. Alles bij elkaar gewoon weer even 16 km gelopen. Hier kwamen de nieuwe wandelschoentjes mooi van pas. Als diner een lekker grote steak met gebakken aardappeltjes.

Donderdag 22-11

Weer vroeg wakker want we moeten om 3pm in Hervey Bay zijn voor de briefing van de jeep safari. Dus 5 uur op en om 6 uur in de auto. Uiteindelijk waren we om 3.15pm bij het hostel dus ongeveer 9 uur gereden vandaag en bijna 900 km. Na de briefing moesten we met groepjes zelf boodschappen gaan doen voor het eten en drinken voor de 3 dagen op het eiland. Samen met Mandy (Wateringen), Anne (Roosendaal) en Dennis (Waddinxveen) en nog 3 duitsers die we konden van de whitsunday zeiltocht zijn we gaan winkelen. 's avonds wilde we op tijd naar bed maar we kwamen Sarah uit Ierland tegen die ook bij ons op de boot had gezeten tegen en Ieren drinken graag dus werd het toch nog 1 uur 's nachts.

Vrijdag 23-11

5 uur weer het wekkertje, om 6 uur uitchecken en de safety briefing omdat we namelijk allemaal zelf mogen rijden in de jeep op het eiland. Uiteindelijk om 8 uur vertrokken richting de ferry met 4 jeeps. in een jeep zitten 5 tot 7 personen, alleen de 1e jeep is van de reisleider dus die rijdt altijd zelf. in de andere jeeps rouleren de chauffeurs. Bij het aflopen van de boot op Fraser Island zagen we al meteen een moeder Dingo en een puppy. De dingo's zijn echt heel erg skinny, waardoor het lijkt alsof ze ondervoed zijn, maar dat schijnt de bouw te zijn. Na de ferry naar het 1e meer gereden en daar gezwommen en met zand ingesmeerd want het is zo fijn dat het nog beter is dan scrub. Hierna nog naar een enorme zandduin geweest die tussen een kreek en de zee in is komen te liggen door zandstorm. hierdoor is de kreek nu een mooie swimming pool geworden. Na het zwemmen naar de campground wat bestaat uit moslima tents en bbq's en veel vliegen. 's avonds was het heel gezellig, veel noren en zweden in de groep en weinig duitsers dus de sfeer was goed. Veel nieuwe drinking games geleerd en gemerkt dat lynn in allemaal niet zo heel goed is. :)

Zaterdag 24-11

Als eerste vandaag met de schep het strand op. Er is namelijk geen toilet op de campground dus nr. 1 moet in de vloedlijn en nr.2 in een 50 cm diep gat op het strand. Je moest ook altijd minimaal met 2 een lange stok om tegen de dingo's te beschermen.

Daarna zijn we naar Indian Head gereden, het enige stukje rots op het eiland dat voor de rest volledig uit zand bestaat. Ook in de champagne pools gezwommen waar de zee constant instroomt en in combinatie met hoge golven is dat erg grappig. (zie filmpje!!!). Vandaag heeft lynn een stuk gereden op het strand en in het binnenland van het eiland en ik van eli creek terug naar de campgroud. Zaten bij ons allebei best wat moeilijke stukken tussen maar het was echt gaaf. Ook Mandy en Anne hadden gereden en de 3 NL-e dames reden beter dan alle andere mannen volgens de leader.

's avonds nog wat meer drinking games gespeeld en lynn is tijdens het plassen nog aangevallen door een ierse en zweedse dingo waardoor ze nu een scheur in haar broek heeft.

Zondag 25-11

Vandaag mochten we uitslapen, vertrokken om 9 uur vanaf de camping. Na een bakkie zijn we naar lake mcKenzie gegaan. Ook een erg mooi schoon lake midden in de hoge duinen waar je heerlijk kon zwemmen en zonnen. Gelukkig had de reisleider een bal bij zich dus kon ik lekker voetballen met Brandon de Ierse Dingo en Jonas de Zweedse dingo. Vanaf het Lake heeft lynn de jeep naar de ferry gereden waarbij we aardig wat heftige stukjes hebben gehad. Ook een paar mooie filmpjes van. Eind van de middag terug in het hostel en 's avonds gegeten met 14 man van de tour bij de Thai.

Maandag 26-11

Op het gemak ingepakt, was gedaan en richting Noosa Heads vertrokken. Na 3 uur rijden op de camping aangekomen maar deze werd verbouwd dus werden we naar de plaatselijke sea scouts gestuurd daar konden we voor 20 dollar een nachtje blijven dus dat kwam mooi uit. Gelijk boodschappen gedaan voor de komende drie dagen kayakken zodat we dat morgen niet meer hoeven te doen met een groepje. 's avonds al lekker de pasta en rijst gemaakt voor de komende drie dagen zodat we dat alleen nog maar op hoeven te warmen. Na de boodschappen nog even lekker een uurtje op het strand gelegen en ben ik begonnen aan deel 2 van de Hunger Games.

Zo dat was weer een hele lap tekst, maar zo ben je weer ff bij. We gaan nu ff lunchen en ons dan melden voor de kayaktour. Dus misschien tot over 3 dagen maar misschien duurt het deze keer ook wel weer ietsje langer ;-)

In ieder geval groeten uit Australia en tot gauw

xxx Lynn en Sven

1. Nicole:
    27 november 2012
    Hoi Lynn en Sven. Wat fijn dat jullie weer wat op de site hebben gezet, heb weer erg genoten van de prachtige foto`s en alle verhalen. Leuk om jullie zo te zien genieten. Heel veel liefs van mij, Paul en Kenny.