Vanuit Newman zeggen wij.....

4 maart 2013 - Newman, Australië

haaaay guys,

hier eindelijk weer een berichtje van ons om jullie te laten weten hoe het met ons gaat hier in het hete Newman!

Maar eerst....

in Perth hebben we, nadat we wisten dat we de baan hadden, nog lekker van de zon genoten en elke dag lekker een paar uurtjes bij het zwembad gelegen. Daardoor hadden we best een lekker kleurtje gekregen, wat nu helaas weer bijna helemaal weg is door al het werken! We hebben nog lekker geshopt in Perth om wat nieuwe dingen te kopen om mee te nemen naar Newman, omdat we al op internet hadden gezien dat er vrij weinig winkels zijn en dat klopt! We zijn ook nog een dagje naar Fremantle geweest. Dat is een klein en gezellig plaatsje vlakbij Perth met veel terrasjes en een leuke haven. Hier zijn we ook naar de Fremantle Prison geweest en hadden we een rondleiding geboekt. Was erg interessant om te zien ondanks er weer een paar hele vervelende chinezen kinderen met een ballon liepen te irriteren. Daarna hebben we heerlijk geluncht in het centrumpje en wat rond gelopen.

Daarnaast zijn we ook nog druk bezig geweest om de auto verkocht te krijgen. Het is uiteindelijk gelukt maar hoe! We hadden Spike al een tijdje op Gumtree (Ozzie's marktplaats) staan voor 1500 dollar en advertenties opgehangen in de stad. Wel wat reacties gehad maar er kwam elke keer niks uit. Toen kregen we in eens een belletje van een backpackers stelletje dat ze wel geinteresseerd waren en of ze de auto konden zien. Ze hadden de auto gezien, testrit gemaakt, waren enthousiast, maar toen ze de volgende dag hoorden wat er allemaal moest gebeuren voor ze met de auto konden rijden, haakten ze af. Ze hadden namelijk verwacht dat ze binnen 1 dag een auto konden kopen. Helaas lukt dat niet hier!

Dus we zaten nog steeds met Spike en onze vlucht naar Newman zat er toch al bijna aan te komen.We hadden de prijs ondertussen al verlaagd naar 1000 dollar en toen 3 dagen voor vertrek (we hadden ondertussen ook al telefoonnummers opgezocht van auto sloop bedrijven, die je auto dan kopen voor 150 dollar en dan alle goede onderdelen eraf halen) kregen we een smsje van een Frans stelletje. We waren toevallig in de stad dus meteen met ze afgesproken. Ze hadden eigenlijk maar 1000 dollar om een auto te kopen maar wilden toch een kijkje nemen. De volgende dag hebben wij ze opgepikt en heeft het meisje een stukje gereden. Toen hebben wij ze meteen uitgelegd hoe alles in z'n werk gaat. Ze wilden toch de auto kopen dus de volgende dag hebben wij een afspraak gemaakt bij een garage dat aangesloten zat bij het Department of Transport and Vehicles, tenminste wij dachten dat het een garage was. Helaas had de garage het dichtst bij onze camping geen tijd vandaag, maar het moest vandaag want wij vlogen de volgende dag naar Newman. Toen hebben we met z'n vieren 3 kwartier moeten rijden naar de garage. Dit bleek dus geen garage te zijn maar een examination point van het department. Hier moesten de fransen bijna 100 dollar betalen om de auto te laten checken. Dit hadden 2 mannen na 10 minuten gedaan en vertelden ons toen ff doodleuk dat er 4 nieuwe banden onder moesten, dat ze ergens olievlekjes hadden gezien dus dat er gecheckt moest worden of er ergens olie lekt (maar dat waren oude olievlekjes van toen wij langs de weg stonden met de kapotte altenator) en nog een klein ander dingetje. Toen stuurden ze ons weer weg met het formuliertje en moesten we dat dus eerst ergens gaan laten maken. Gelukkig zaten we midden in een industriewijk met allemaal garages eromheen, dus 200 meter verderop zijn we bij een bandengarage gaan vragen hoe duur dat zou worden. Deze meneer zei dat het 105 dollar per band kostte en hij kon nog niet vertellen hoe duur die andere dingen zouden worden. Hier schrokken de fransen wel van want ze hadden eigenlijk maar 1000 dollar voor de auto en konden dit niet betalen. En wij wilden heel graag van Spike af, dus we begonnen al te zakken in de prijs. Eerst 800 toen 500...en maar onderhandelen daar bij die garage. Uiteindelijk hebben we gezegd nou geef ons maar 250 dollar, dan zijn wij ervan af, kunnen jullie de auto laten repareren en wij morgen gewoon naar Newman vliegen. Toen hebben wij de kentekenplaten eraf gehaald, zijn we terug naar het department gelopen, hebben wij de kentekenplaten ingeleverd en de auto gecancelled. Hun moesten ook nog een soort toestemming halen om van de garage naar het department te mogen rijden zonder kenteken, 20 dollar voor 200 meter!! Het is hier allemaal zo raar geregeld, we waren er helemaal klaar mee. Toen met de trein terug naar de stad en hebben we hun gedag gezegd. Gelukkig waren het wel aardige fransen en zijn we toch blij dat Spike niet op de schroothoop terecht is gekomen. Toen hebben wij een formulier voor het cancellen van de registratie en het bewijs dat we de kentekenplaten hebben ingeleverd opgestuurd naar Queensland, waar onze auto geregistreerd stond. En nu hoopten we maar dat ze alles zo snel mogelijk zouden cancellen zodat die fransen over een paar dagen de auto in WA konden registeren en er mee konden rijden. 2 dagen later had Sven nog gebeld naar hun en zeiden ze dat alles was geregeld, de reparatiekosten waren 700 dollar geweest en ze waren al aan het rijden.

Nadat we dus de auto op het laatste momentje hebben verkocht, moesten we alles nog inpakken op de camping. We hadden ook nog maar ff 2 kleine koffertjes voor extra handbagage gekocht want we hadden toch wel een hoop nieuwe spullen. Alles ingepakt en nog 1 laatste nacht op WEER een lek luchtbed dus WEER op de grond geslapen. De volgende dag kwam de taxi ons om 10 uur halen, hebben wij de tent een paar plaatsjes verder versleept en achter gelaten bij 2 Ierse jongens die wel heel knus met z'n 2en in een heel klein tentje sliepen, dus die waren blij dat wij hun ons tentje en al onze andere spullen gaven. We waren dus al vrij vroeg op het vliegveld in de airco maar dat was beter dan in de hitte op de camping. Om half 2 vertrok het vliegtuig met ons en voor de rest alleen maar mannen en af en toe een vrouw die terug naar de mijnen gingen.

De vlucht duurde maar 1 uur en 45 minuten en Lynn heeft het gered om Taken 2 helemaal af te kijken. Toen we van het trappetje het vliegtuig uit liepen op het kleine vliegveld, was het nog heter dan in Perth. De bagageband was buiten en dat was ook gelijk de aankomsthal. Na heel even te hebben gewacht kwam Mal (de baas van de Deli) aangelopen met z'n zoontje Adam van 3.We vonden het gelijk al een hele aardige man en hij heeft ons met de auto naar Newman zelf gereden. Wat ons erg verbaasde was dat alles, maar dan ook echt alles rood is hier. We zijn gelijk bij de Deli langs geweest om te kijken en we moesten wel een beetje lachen toen we de naam zagen. Het heet namelijk de Pitstop! En het heeft ook wel iets weg van de Pitstop in Den Hoorn. Daar werden we voorgesteld aan een paar collega's die aan het werk waren en daarna zijn we doorgereden naar het huis dat ongeveer 150 meter van de Deli af ligt.

Er was 1 reserve kamer vrij maar die kamer was helemaal leeg, geen kasten, geen bed dus zou betekenen dat we met een matras op de grond moesten slapen. Maar we konden ook in de caravan slapen die pal naast het huis staat, dus daar een kijkje genomen en dat was toch wel een betere optie voor 3 weken. Volgende week maandag gaan namelijk Kerry en Charles, een Engels stelletje, weer verder reizen en dan gaan wij in hun kamer. Voor de rest werken en wonen we met een stelletje uit Estland, Iris en Tanel. En de rest zijn Filipijnen, Karen en Junefer (getrouwd) en Jay C. In de Deli werkt ook nog Tina (ook uit de filipijnen) en de manager (broer van Mal) Jay. En nog een paar jongetjes die hier gewoon wonen en die af en toe een paar uurtjes werken.

De volgende dag was onze eerste werkdag. We begonnen allebei om 9 uur tot half 2, geloof ik. Het was meteen al druk en veel informatie. Sven werd gelijk aan het werk gezet achter de grillplaat en ik achter de kassa. Ik zal jullie nu even uitleggen wat we zoal doen.

We hebben wisselende tijden. De shop gaat namelijk al om 5 uur sochtends open tot 10 uur savonds. We moesten al vaak om 4.30 uur beginnen om alles voor te bereiden, dus Sven gaat dan al heel veel tosties maken en legt die in de warmhoud vitrine. Lynn doet alle Pie's in de oven en gaat al gefrituurde dingen maken en die gaan ook in de warmhoud vitrine. De mensen hier eten dit namelijk al 's ochtends vroeg omdat ze dan misschien heel de nacht hebben gewerkt, maar sommigen eten dit ook gewoon als ontbijt. Daarnaast kunnen ze ook in de winkel koude drankjes of Ice Coffee pakken en dit afrekenen bij Lynn. Het is 's ochtends al heel druk en ze kopen ook heel veel sigaretten terwijl deze eigenlijk niet te betalen zijn. En Sven blijft tosties maken want ze worden heel snel verkocht.

Dan na een paar uur (8 uur, half 9 ongeveer) worden de tosties veruild voor hamburgers en om 10 uur worden de eerste pizza slices al verkocht. Sommigen mensen komen ook meerdere keren per dag voor een vermogen eten kopen. En gisterochtend om kwart over 5 kochten 2 erg dronken jongens ff voor 75 dollar aan eten haha.

We werken nu al ongeveer 50 uur per week maar vanaf vrijdag gaat iedereen meer werken omdat Kerry en Charles niet meer werken. Mal vroeg ons gister wat wij graag wilden met uren, of we liever hebben dat we 50 uur blijven werken of dat we zoveel mogelijk uren willen krijgen. Wij willen net zoal iedereen zoveel mogelijk uren werken om zoveel mogelijk geld te sparen, wat waarschijnlijk goed gaat lukken omdat we dan straks 60 uur per week gaan werken. Ze gaan mij (Lynn) vanaf volgende week ook leren in de keuken te werken zodat ik dan ook meer uren kan krijgen.

Sven werkt vaak 's ochtends een aantal uur en dan 's avonds weer en hij heeft al 2 keer op zondag van 4.30 tot 15.00 uur gewerkt (net zoals ik) maar moest dan om 18.00 uur weer terug tot 21.30. Dus dat zijn wel erg lange dagen maar waarschijnlijk gaan we dat allebei nog veel vaker krijgen straks. De meeste klanten zijn gelukkig wel echt super aardig en maken gezellig een praatje.

We hebben het eigenlijk wel heel erg naar ons zin ondanks het harde werken want we hebben namelijk geen pauze, omdat je dan niet uitbetaald krijgt en er is ook niet echt een plekje waar je rustig kan zitten dus niemand wil pauze maar gewoon doorbetaald krijgen. Newman is erg klein en er is weinig te doen. Er is 1 kleine shopping mall met 1 supermarkt en wat kleine andere winkeltjes. Daarnaast zijn er alleen de basis dingen EN een openbaar buiten zwembad, nog niet geweest maar dat komt nog wel. Het is hier erg heet, al hadden we een paar dagen geleden wel bijna een cycloon op ons dak!!!

Cycloon Rusty was op een gegeven moment in Port Hedland, dat ligt aan de kust 450 km van Newman af. Daar was het "red alert" afgegeven dus iedereen moest thuis blijven en alle winkels gaan dan dicht. Er was sprake dat er ook zo iets in Newman zou gaan gebeuren maar het is hier uiteindelijk allemaal erg meegevallen. Wel een paar dagen hele harde wind en regen gehad. Nu schijnt de zon weer volop en is het weer boven de 30 graden!! We doen naast het werken daarom ook vrij weinig en zijn dan weinig buiten omdat het te heet is. We kijken veel films en Nederlandse tv programma's op de laptop en we rusten maar veel uit van het harde werken.

Als alles goed blijft gaan hier, dan zijn we van plan om hier tot half augustus te blijven werken en dan gaan we weer verder reizen. Dan hebben we in totaal 6 maanden gewerkt en hopen we veel geld te hebben gespaard voor de verdere reis. We zullen daarom ook niet heel veel meer hier op de site schrijven omdat we waarschijnlijk niet zoveel meemaken maar dat komt daarna wel weer goed. Maar natuurlijk houden we jullie af en toe wel op de hoogte hoe het ons vergaat!!!!

Liefs en Kusjes van de hard werkende Sven en Lynn!!

1. Francisca:
    4 maart 2013
    Hiiii!
    Goed om te lezen dat het goed met jullie gaat.. Jullie maken daar wel wat mee zeg! Haha.
    Heel veel succes de komende tijd met werken,werken en nog meer werken..!
    Liefs , xxx
  2. Ronald:
    7 april 2013
    Hee jongens, ben blij dat ik niet een auto hoef te verkopen daar, wat een ellende;-)

Geniet er in elk geval weer van!