Surfen is ...........

12 december 2012 - Byron Bay, Australië

F*cking Moeilijk!!!!!!!!!!!!

We wilden eigenlijk nog heel veel andere termen gebruiken. Zeker afgelopen maandag maar dat zullen we jullie wel besparen. Ik kan wel zeggen dat dit blog bijna een rouwadvertentie was geworden door de hoge golfjes en lynn haar neiging om in te ademen onder water als ze door een golf wordt verslonden. Maar ze zit nog steeds naast me, beetje bleekjes, maar ze doet het nog.

Zaterdag 8-12

Gisteravond zijn we op de camping benaderd door een beetje rare man in een zwembroek en trui die een surfboard school schijnt te runnen. Voor 35 dollar mochten we 4 uur lessen dus dat leek ons geen geld en we kregen er ook een gratis wetsuit hire bij. Dat leek ons geen overbodige luxe na de regen van vrijdag die ook voor de komende dagen voorspeld was.

Om 9 uur werden we opgepikt bij de camping waar we moesten wachten op nog een paar gasten die mee zouden gaan. Kwam er ineens een man van 63 aanlopen die voor het eerst ging leren surfen met nog 2 andere maten. Bleken bouwvakkers te zijn uit Brisbane die met een groep van 21 man een weekendje met de mannen weg waren. Ze waren in het busje wel grappig en zeiden in iedere zin een keer of 3 "Yeah"... De meeste zinnen begonnen zelfs met "yeah" en ze praatten alsof ze net een blowtje op hadden.

We werden naar een heel rustig strandje gebracht met ieniemienie golfjes, waar we allebei een hugh board kregen en ons lesje. De golfjes vielen wel een beetje tegen maar aan het eind van de les hadden we mooi allebei een aantal keren gestaan dus was nog best leuk.

In het busje terug kwamen we een beetje aan de praat met Russell (63 jaar) en Kevin (39). Wij vertelden dat we in Perth werk wilde gaan zoeken in Februari, toen ze vertelden dat ze vertegenwoordigers waren van de vakbond en daarom met alle vertegenwoordigers een weekend weg waren. Kevin gaf zijn kaartje omdat een goede vriend van hem de directeur van West Australia was van het bouwbedrijf waar zij allemaal werkten. We konden hem dan bellen en misschien kan hij ons dan helpen met een baantje vinden op de 1 of andere manier. Heel aardig van hen. Ze vertelden ook dat ze naar het Railway Station Cafe waren geweest en dat dat heel gezellig was. Ze zouden het wel ff aanwijzen.

Toen we eenmaal op de camping waren, was Russell even vergeten het cafe aan te wijzen. Nadat ze ons hadden uitgelegd waar het was, zijn we lekker gaan douchen en eten, want daar krijg je honger van. Na het eten even naar het stadje gelopen om te kijken naar winkels waar we goedkoop surfboards konden huren voor de volgende dag, maar we waren nog niet halverwege de hoofdstraat of daar zaten onze surfvrienden in de kroeg. Ze stonden erop dat ze een biertje/wijntje voor ons wilden kopen en weigeren was geen optie. Nadat het eerste biertje/wijntje halverwege was, stond er alweer een nieuwe en een nieuwe en een nieuwe..... zo ging dat een tijdje door en het was echt heel gezellig met de mannen te praten. Ook de andere gasten op het weekend weg waren heel aardig, eentje had een aantal jaar in NL gewoond, ander kwam uit Italy enz. Na een paar biertjes wilde we toch echt zelf een rondje halen maar dat was uit den boze. Uiteindelijk hadden we ze ervan overtuigd dat we dat 's avonds in het Railway Cafe een rondje zouden halen..

Uiteindelijk hebben we daar heel de middag gezeten, pizza gegeten en om een uur of 9 vertrokken naar het railway cafe. De groep mannen had heel het jaar lang iedere week 10 dollar p.p. gespaard en ze hadden dus voor de zaterdagavond nog 4000 dollar op de rekening staan dat op moest!!!! En blijkbaar vonden ze ons goed gezelschap (en wij hen!!!) dus werd het echt een fantastische dag. Gelukkig lieten ze ons wel een rondje halen 's avonds zowat we ons niet te bezwaard voelden.

Maar het was echt verbijsterend hoe vriendelijk en gastvrij deze mensen waren en ons echt een superdag hebben bezorgd. We hebben over van alles en nog wat zitten praten, we zijn zelfs uitgenodigd door Russell om over een jaar of 3 naar de town of 1770 te komen. Daar heeft hij 300 ha grond waar hij zijn huis op gaat bouwen voor zijn pensioen en Kevin komt op zijn land wonen... Dus dat is alvast een mooi vooruitzicht.

Op een gegeven moment hebben we in het Railway Cafe wel aan de noodrem moeten trekken. We zijn niet echt meer gewend aan het innemen van grote hoevelheden alcohol hier, dus zijn we heel verstandig om elf uur naar de camping gegaan. Er kon ook echt geen druppel meer bij!!!

Zondag 9-12

KATER!!!!!! Dorst!!!! Maar het was het wel waard. We zijn nog snel voor 10 uur naar Russell en Kevin gelopen omdat zij gingen uitchecken. Contactgegevens uitgewisseld en gedag gezegd. Was echt heel leuk om eindelijk eens echte Ozzie's te ontmoeten en daar over van alles en nogwat te ouwehoeren.

Na een stevig ontbijt/lunch wilden we de gratis surfboards gaan huren die we bij Wicked Travel kregen. Alleen geen ID bij ons als borg dus zijn we maar naar Cape Byron gaan lopen. Meest oostelijke punt van het Australische vasteland. Heen en terug wel 3 uur over gedaan maar wel dolfijnen gezien en schildpadjes. Het uitzicht over de baai was ook heel erg mooi.

Op de camping kregen we Jordy en Jeffrey uit Egmond aan zee als buren en de overburen Lillian en Job kwamen uit Enkhuizen/Heerhugowaard. Een lekkere nederlandse enclave op de camping. Even mee zitten praten maar door de zware vorige nacht moesten we een beetje op tijd naar bed... (zijn geen 18 meer!!)

Maandag 10-12

Vandaag op tijd naar het dorpje met ID om te surfboards te halen. Bleken half zo klein te zijn als die van zaterdag. Na 30 minuten proberen in ook iets hogere golven, was lynn al 2x bijna verzopen dus zijn we maar teruggegaan. Bij een winkel hebben we toen voor 10 dollar p.p. beginnersboards mee gekregen maar ook deze waren toch nog wel een stukje kleiner. Ook dit was niet echt een succes, we hebben het echt wel een paar uur geprobeerd maar we zonken of verzopen meer dan dat we stonden.

Toen hebben we de boards maar gebruikt om op het strand te liggen en hebben we besloten dat je heel veel lesjes moet nemen om het te leren of heel veel oefenen en daar hebben wij de tijd en het geld niet voor... dus onze (lynn) droom om pro-surfboarder te worden, kan weer even de koelkast in.

's Avonds zijn we wel wezen stappen voor de 1e keer op onze reis... Met ze 6-en naar de Cheeky Monkeys, Job was om middernacht ook nog eens jarig dus nog een reden om een biertje extra te nemen. Was echt heel gezellig.... Alleen terwijl wij lekker stonden te bieren, begon het buiten ontzettend hard te regenen. Niet heel hard, maar gewoon een moessonregenbui. Nou stonden wij lekker binnen dus geen probleem tot Lynn zich bedacht dat wij de deurtjes en raampjes van de buitentent lekker open hadden laten staan omdat het mooi helder was toen we vertrokken. Maar ja, konden we nu toch niks meer aan doen.

We zijn deze keer zelfs tot sluitingstijd (3 uur, maar liefst!!!!) gebleven en hebben nog ff een chicken kebab wrap gehaald. (zoals het hoort) Toen we bij de tent aankwamen heeft Lynn even heel de camping wakker gegild: "De tent is helemaal ondergelopen!!" En dat was ook zo, dus hebben we het meeste water eruit geschept en zijn we in de auto gaan zitten. Stoeltjes naar achter en slapen. Dat ging prima want we werden pas om half 10 wakker :-) Dat had niks te maken met het comfort van de stoelen.

Dinsdag 11-12

Vandaag dus om half 10 wakker en heel de dag vooral bezig geweest met het wassen en drogen van alle natte kleren die we 2 dagen eerder ook al hadden gewassen. Buiten hangen was geen optie want dat hadden we 's ochtends al geprobeerd maar toen begon het weer te regenen. Luchtbed etc. weer nat. In de camp kitchen maar een beetje zitten kaarten met ze 6-en. Nog ff dorpje ingeweest en het zwembad maar verder weinig goesting...

De anderen die mee waren stappen, hadden 's ochtends nog snel een nachtje op de camping bijgeboekt omdat ze om 10 uur 's ochtends nog niet van de camping af durfden te rijden :-D

Woensdag 12-12

Vanochtend afscheid genomen van onze Nederlandse vrienden die allemaal verder gingen. Wij hebben de ochtend maar gevuld met het opruimen van de tent en achterbak die niet meer zo geordent was na 6 dagen alles erin pleuren. Vanmiddag nog even lekker genoten van het zonnetje en dat was Byron bay.

Morgen gaan we vroeg op pad naar Port macquarie dat onze tussenstop is naar de Hunter Valley. We hebben dus uiteindelijk niet zoveel gesurft als we wilden en ook niet zoveel zon gezien door het wisselende weer maar het was wel een heel leuk weekje en het is echt een superleuk stadje/dorpje. Hele relaxte sfeer en veel vreemde mensen.

Nou wij gaan eten, Lynn mag koken vanavond want we hebben nog pasta van 2 dagen geleden in de koelkast. :-D

We'll speak to you later!!!!

Bye!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jessica:
    12 december 2012
    Ow ow ow alweer de eerste... Ik vind het altijd leuk om te lezen... Jullie zitten toch aan de andere kant van de wereld dus wil wel weten wat jullie daar uitspoken.... Kijken jullie wel uit met die enge dingen en sven let goed op haar, ik ben al een vriendin verloren na een lange vakantie trip.... Doe als het niet lukt, kappen jullie er gewoon mee...haha
    Maar zo te lezen weer helemaal leuk!!!

Gister naar lichtjesavond geweest heeeel koud!!!!! Vandaag een dagje vrij met Tino... Dus denk dat we weer op babyspullen jacht gaan... Hihi.. Afgelopen weekend heeft Tino en ik een poging gewaagd de babykamer in elkaar te zetten er stond bij 1 pers ongeveer 60 min mee bezig... Nou niet dus!!! Tino en ik zijn er al samen 6 uur mee bezig geweest en me schoonvader zaterdag ook nog een 6 uur met mij, DUSSSS handig zijn we nog steeds niet.. Maar hij staat.... En ons kindje doet gewoon HEEL zn leven met dit kamertje, hihi..

Nou heeeel veel plezier weer!!! Dikke kus van ons
  2. Kenny:
    19 december 2012
    Yahoo luitjes,

Heb jullie reisverhaal weer gelezen en wordt toch wel lichtjes jaloers hoor haha!
    Klinkt allemaal heel mooi, doe voorzichtig en geniet!

Grtzz kenn
  3. Jan en Ivonne:
    3 januari 2013
    Ha die Sven en Lynn, vanuit een iets te warm (11 graden) Schipluiden de allerbeste wensen, geluk, liefde en vooral gezondheid toegewenst. Kussssss