Regen, sneeuw en een heel klein beetje zon

4 oktober 2013 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Ons laatste bericht is alweer van een paar weken geleden dus hier maar weer even een update van onze reis in het mooie Nieuw-Zeeland.

De avontuurlijke tour in de Waitomo Caves die we wilden gaan doen, ging helaas niet door. Het was die avond en nacht echt noodweer geweest en toen we de volgende ochtend gingen vragen of de tour door kon gaan vertelden ze ons dat de grotten helemaal overstroomd waren en dat zij zelf niet eens bij de ingang konden komen. Dit hadden we wel een beetje verwacht aangezien wij het noodweer goed hebben kunnen meemaken in ons busje.
Natuurlijk baalden we er wel een beetje van, maar het was ook veel geld dus dat konden we dan mooi aan andere dingen besteden en nu konden we wel weer een dag eerder gaan snowboarden (dachten we).

Maar helaas, na een paar uur gereden te hebben naar het Tongariro National Park, waar 2 hele mooie skigebieden op vulkanen liggen, waren deze alle 2 gesloten vanwege het slechte weer. Dit was dan ook weer een tegenvaller want we hadden zo uitgekeken om te gaan snowboarden en om het mooie uitzicht te zien op de 3 bergen, maar daarentegen zagen we alleen maar hele dichte bewolking en heel veel regen.

Toen zijn we meteen nog dezelfde dag doorgereden naar Wellington, de hoofdstad in het zuidelijkste puntje van het noordereiland.
Onderweg naar Wellington kwamen we een leuke verassing tegen en was onze dag weer goed gemaakt. We kwamen door een heel klein plaatsje, genaamd Foxton. Daar zagen we een bordje met "Dutch Windmill" en waren we wel benieuwd. En inderdaad, daar stond een echte nederlandse molen. Dus zijn we daar even naar binnen gegaan en raakten we aan de praat met 2 Nieuw-Zeelanders die daar werkten maar vertelden dat de molen door echte nederlanders was gebouwd. Deze mannen vertelden dat het uitzicht vanaf de molen hetzelfde is als in Nederland, en ze hadden gelijk. Weilanden en nederlandse koeien, dus dat was wel grappig. Wat we misschien nog wel leuker vonden was, dat ze allemaal nederlands eten verkochten. We wilden daar wat lekkers kopen maar toen vertelden die mannen dat er een stukje verder in het dorp een Dutch Market zat, waar ze nog meer verkochten, dus zijn we daar maar heen gereden.
Het was een heel schattig winkeltje met alleen maar Nederlandse dingen. Dus hebben we maar een mandje gepakt en wat lekkers ingeslagen. Paar zakjes dropjes, beschuit, vlokken en natuurlijk een blik erwtensoep:)

Daarna onder het genot van een dropje doorgereden naar Wellington.
Daar hebben we ons op een parkeerplaats van een hostel in het centrum van Wellington geinstalleerd voor 2 dagen en zijn we de volgende dag Wellington ingegaan.

Die dag zijn we naar het National Museum of New Zealand geweest. Dit was een heel mooi en groot museum en nog gratis entree ook, dus daar hebben we de halve dag doorgebracht. Daarna hebben we nog een beetje door het centrum gewandeld, langs het Parlement house, Old St. Pauls church en eind van de middag zijn we met de Cable Car (soort oud trammetje) een berg opgegaan met leuk uitzicht over de stad. Daarna hebben we ergens tijdens Happy Hour een drankje gedaan en zijn we daarna ergens anders gaan eten.

Op dinsdag 24 september zijn we met de ferry vanuit Wellington over gevaren naar Picton, in het noorden van het zuidereiland. Met de boot vaar je dan door de Marlborough Sounds, wat een hele mooie tocht schijnt te zijn maar helaas, wederom, door het slechte weer hebben wij vrij weinig kunnen zien.

Die avond hebben we op een camping in Picton geslapen en is het heel de nacht noodweer geweest en de volgende dag was nog niet veel beter.
'S ochtends hadden we onze bus even vlakbij de douches en keuken op de camping geparkeerd, zodat we niet zo ver hoefden te lopen, rijd er ineens een chinees tegen onze auto aan, terwijl er zeeen van ruimte was. En natuurlijk kon ook deze chinees geen engels, maar Sven heeft wel z'n telefoonnummer en naam weten te achterhalen, en er was niet zoveel schade dus viel het allemaal nog wel mee, maar toch!!

Die dag zijn we van Picton langs de oostkust naar Kaikoura gereden, om daar even Fish&Chips te eten. Bij deze tent hadden ze de grootste hamburger die we ooit hebben gezien en kon je mee doen aan een wedstrijd, als je deze inmense hamburger in 12 minuten kon opeten hoefde je er niet voor te betalen, anders was ie 20 dollar. Helaas hadden wij weer niet ZO'N honger maar een andere jongen ging de uitdaging aan maar kreeg 'm niet op.

De weg naar Kaikoura was heel mooi en reden we langs de kust. Vlak voor Kaikoura stopten we even op een parkeerplaats aan zee, waar nog een paar auto's stonden en daar zagen we ineens een aantal zeehonden liggen. Die hadden we nog niet gezien, dus dat vonden we wel leuk!! Een stukje verder zagen we er echter nog meer en op een gegeven moment was er ergens een uitzichtpunt waar een hele kolonie lag.

Diezelfde dag zijn we nog doorgereden naar Methven, een wintersportplaatsje vlakbij skigebied Mount Hutt, dat in tegenstelling tot andere skigebieden, nog wel open was:) Die avond nog hebben we onze snowboard spullen gehuurd, zodat we dat de volgende ochtend niet meer hoefden te doen. 'S avonds hebben we heerlijk onze erwtensoep met wit brood gegeten, en wat hebben we genoten!!

De volgende ochtend vroeg werden we door de Shuttle bus de berg opgereden. En voor het eerst in 10 dagen was het stralend weer, strak blauwe lucht en lekker zonnetje, dus perfect weer om te boarden. Dus na deze prachtige dag wilden we meer. Nadat we gevraagd hadden wat het weer voor de volgende dag zou worden en er ons verteld werd dat het ongeveer hetzelfde zou zijn, besloten we nog een dag te blijven.

De volgende dag zijn we gewoon zelf met onze bus naar boven gereden. Dat wilden we eigenlijk de vorige dag ook al doen maar er was ons verteld dat we misschien sneeuwkettingen nodig zouden hebben, die hebben we wel in de auto liggen maar nadat we geprobeerd hebben ze om te krijgen en dat niet lukte, besloten we met de shuttle bus te gaan. Maar in de bus zagen we toen dat er helemaal geen sneeuw op de gravel weg lag, dus de volgende dag zijn we zonder problemen zelf omhoog gereden.
Het was inderdaad weer een lekkere dag maar 's middags stond er een pittig windje en was er daarom al 1 lift (van de 2) gesloten en op het moment dat wij besloten hadden weg te gaan, werd ook de 2e lift gesloten.

Aan het einde van de middag zijn we nog doorgereden naar Lake Tekapo. Daar was het  weer een beetje regenachtig met lage bewolking maar desondanks was het een mooi uitzicht over het blauw/groene water met op de achtergrond de bergen.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Mount Cook. Rond Mount Cook hangt altijd bewolking en er is een kleine kans dat je de top ziet. Toch was de bewolking af en toe wel wat minder toen wij daar waren dus hadden we nog wel mooi uizicht. Daar hebben we een wandeling gemaakt en in een restaurantje geluncht. Toen er ineens weer een dikke regenwolk aankwam zijn we doorgereden naar Lake Wanaka. Daar hebben we weer snowboard spullen gehuurd, want de 2 skigebieden daar, Treble Cone en Cardrona, waren nog open. Treble Cone was de volgende dag, zondag 29 september wel de laatste dag, dus daar gingen we dan maar eerst heen.

In Wanaka hadden we ook besloten dat we even geen zin hadden om in de kou weer in onze bus op een camping te slapen, dus hebben we uiteindelijk een studio in een motel geboekt, heerlijk met onze eigen badkamer en keukentje en het allerfijnst, een verwarming!!

Na een heerlijke warme nacht slaap in een zacht bed, zijn we de volgende ochtend de berg opgereden naar het skigebied Treble Cone. Terwijl we omhoog reden zagen we al een hele dikke wolk op de berg en boven aangekomen bleek het behoorlijk mistig. Maar toch hadden we wel weer zin om te boarden dus nadat we onze skipassen hadden gekocht, weer voor 97 dollar per persoon, kwamen we bij de lift aan en kwamen we erachter dat er maar 1 lift open was. Na 1 afdaling wisten we dat dat ook de enige afdaling van de dag zou zijn die we konden doen, doordat er al bijna geen sneeuw meer lag en wat er lag was niet zo best meer. Dus na 2 afdalingen waren we er eigenlijk wel klaar mee en zijn we maar een kopje koffie gaan drinken. Daarna zijn we om half 12 weer naar beneden gereden om de rest van de dag lekker in onze warme kamer een beetje te relaxen.

De volgende dag zijn we naar het andere skigebied gereden. Vandaag was het gelukkig beter weer, met een lekker zonnetje en af en toe een wolkje. In Cardrona lag er gelukkig nog wel genoeg sneeuw en hebben we weer een heerlijke dag kunnen boarden.

'S ochtends hadden we bij de receptie de hot tub voor die avond geboekt. Dus om 8 uur zijn we lekker in onze prive hot tub gesprongen met een biertje en cidertje en hebben we lekker 50 minuten in 40 graden kunnen relaxen. Daarna nog 1 laatste nachtje in het lekkere warme bedje voordat we de volgende nacht weer lagen te verkleunen in onze bus.

Dinsdag zijn we van Lake Wanaka naar Queenstown gereden. Onderweg nog even gestopt in Arrowtown, een schattig historisch plaatsje vlak voor Queenstown. De rest van de dag hebben we een beetje door Queenstown geslenterd. Eind van de middag zijn we met de Gondola (een gondel) naar boven op een berg gebracht, met mooi uitzicht over Queenstown en het meer met daarachter de bergen met besneeuwde toppen. Daar hebben we nog een drankje gedaan in de bar en gewacht tot het donker werd, zodat we de lichtjes van de stad konden zien.

De dag daarna gingen we met de K-Jet, een super snelle boot die door de rivieren rondom Queenstown schiet en door heel ondiep water kan. Goed aangekleed in een charmante poncho en met zonnebril op voor al het water dat er op ons af kwam, zijn we over 2 rivieren, waaronder de Shotover river geracet. Onderweg maakte de chauffeur nog wat 360 graden spins, dat was wel grappig.

Donderdag 3 oktober zijn we vertrokken naar Milford Sounds. Vanaf Te Anau werd het steeds mooier. Was een prachtige weg tussen hoge bergen met sneeuwtoppen, watervallen, beekjes en door een 1,3 km lange tunnel om vervolgens aan de andere kant van de berg uit te komen met een nog mooier uitzicht.

In Milford aangekomen was het best mooi weer en hebben we Mitre Peak mooi kunnen zien liggen, dit is een hele hoge puntige berg. 'S avonds een potje Monopoly gespeeld op de camping (kon je daar huren) en vanwege Lynn haar "fantastische" inzicht in geldzaken was het spelletje zo klaar;)

De volgende ochtend zijn we om kwart over 9 aan boord van een cruise boot gestapt om het mooie Milford Sounds vanaf het water te bekijken. Helaas was het vandaag weer regenachtig en hing er lage bewolking, maar desondanks was het een mooie trip om door deze fiord te varen. Al snel zagen we 2 zeldzame yellow crested pinguins, hele grappige pinguins met gele wenkbrauwen en waarbij je echt geluk moet hebben om die te zien, dus dat was natuurlijk leuk! Verder hebben we ook nog zeehonden gezien en er schenen ook dolfijnen met de boot mee te zwemmen, maar die hebben wij ff gemist.

We hebben vooral veel hoge bergen met grote watervallen ervanaf gezien, doordat het zoveel had geregend. Na deze cruise zijn we de mooie weg weer terug gereden naar Te Anau en daarna in 1 keer doorgereden terug naar Lake Wanaka, waar we nu weer voor 1 nachtje blijven en zo maar even in de spa en sauna gaan relaxen hier op de camping.

Morgen gaan we hopelijk naar de Westkust rijden, maar dit moeten we nog even afwachten want het kan zijn dat de weg ernaartoe bij Haast Pass is afgesloten door de zware regenval van de afgelopen tijd. Als deze weg is gesloten dan blijft ie waarschijnlijk ook gelijk 3-4 dagen dicht, zoals vorige week het geval was. Dit hopen we niet anders moeten wij een hele lange omweg maken om alsnog bij de Gletsjers te komen.

We houden jullie op de hoogte! Hopelijk kunnen we voordat we vertrekken uit Nieuw-Zeeland nog een leuk verhaaltje voor jullie tikken en anders zien we jullie over 2 weken in Nederland!!! 16 oktober komen wij namelijk na precies 1 jaar weer thuis!!!!

Heel veel liefs van ons!!

1. Roos:
    Hai Sven en Lynn,

Wat een leuke avonturen weer. Zal wel weer wennen worden hier. Maar jullie kunnen op een fantastisch jaar terugkijken. Veel gezien en meegemaakt. Tot gauw. Kus Roos
  2. Anja paalvast:
    Hoi Sven en Lynn,
    Leuk verhaal weer. Jammer van het weer, maar kunnen jullie alvast weer een beetje wennen voor het weer straks hier in Nederland. Is momenteel heel wisselend. Geniet nog lekker de laatste dagen!!!
    Liefs, ma
  3. Nicole:
    Hoi Sven en Lynn,
    Wat leuk om weer een verhaal van jullie gelezen te hebben.
    New Zeeland zal ook wel weer geweldig geweest zijn.
    Nog maar twee weekjes en dan zit jullie reis er alweer op dus geniet er nog maar lekker van.
    Heel veel liefs en tot op Schiphol.
    Kusjes van mij.
  4. Clien:
    5 oktober 2013
    Hoi hoi;
    Wat een super verhalen!!!
    Lijkt me heerlijk mooie dingen zien,en maar zien wat de dag brengt.
    Geen stress van werk.
    Geniet er nog maar van de laatste weekjes.
    Tot gauw xxclien