The last week!!!!!

14 oktober 2013 - Christchurch Airport, Nieuw-Zeeland

Haay iedereen,

De laatste keer dat we jullie op de hoogte hebben gebracht waren we in Lake Wanaka en zouden we de volgende dag naar de Westcoast rijden, maar het zou nog spannend worden of Haast Pass open zou zijn.
De volgende morgen hebben we daarom navraag gedaan bij de receptie van de camping of de weg open of gesloten was en helaas voor ons, was deze gesloten. Door de zware regenval van de afgelopen tijd vielen er (hele) grote rotsblokken van de bergen naar beneden die vervolgens op de weg vielen. De man van de receptie vertelde dat de weg waarschijnlijk voor maanden gesloten zou zijn vanwege reparaties. Daarom besloten wij om geen dagen te wachten in Wanaka tot de weg "misschien" weer open zou gaan, dus zijn we begonnen aan de lange omweg.
We zijn daarom helemaal dezelfde weg weer omhoog gereden, langs Lake Tekapo, Mount Hutt om vervolgens vlakbij Christchurch door de Arthur's Pass naar de Westcoast te rijden. We wisten dat Arthur's Pass de moeite waard was om doorheen te rijden, dus dat wilden we sowieso al gaan doen. En het was inderdaad een hele mooie rit, door de hoge bergen, langs meren en riviertjes. Vlak na het plaatsje Arthur's Pass moesten we over een mooi viaduct rijden dat tussen de hoge bergen in ligt. Na ongeveer 530 km die dag te hebben gereden, vonden we een mooie, rustige camping tussen de bergen.

De volgende dag zijn we van Arthur's Pass gelijk doorgereden naar de Franz Josef Glacier, met een kleine tussenstop in Hokitika. De weg van Hokitika naar de Franz Josef Glacier zou erg mooi moeten zijn, maar daar hebben wij helaas weinig van meegekregen door de lage bewolking en regen. Gelukkig op de terugweg was het beter weer en was het inderdaad een mooie rit. Bij het plaatsje Franz Josef aangekomen hebben we gekeken wat we precies wilden gaan doen. We wilden wel graag een wandeling maken op 1 van de 2 gletsjes, of misschien een Heli-Hike, waarbij je met de helikopter op de gletsjer word afgezet, waarna je op het ijs gaat lopen. Helaas was het weerbericht voor de komende dagen nog niet echt beter dus besloten we nog niks te boeken en even het weer af te wachten.
 Die avond sliepen we op een leuke camping en was het "pizza-buffet" avond in het restaurant. Voor $15,- pp kon je onbeperkt pizza eten met ook nog knoflookbrood en patatjes en met klap op de vuurpijl, ook nog 1 gratis drankje. Natuurlijk hadden we precies die avond geen zin om te koken, dus hebben wij meegedaan met het pizza buffet. Net zoals ongeveer 50 andere jongeren die met een tour mee waren en daar die avond sliepen. Dus het restaurant zat al gezellig vol toen wij binnen kwamen en daardoor moesten wij aanschuiven aan een tafel die al aardig vol zat. We kwamen er al snel achter dat deze mensen allemaal bij Fox Skydive werkten, dus hebben we wat informatie gekregen over het skydiven, wat we toch al heel graag wilden gaan doen, maar nog niet precies wisten waar. Kortom, was een gezellig avondje met veel pizza maar vooral ook veel drankjes;)

De volgende ochtend was het nog steeds regenachtig dus besloten we eerst naar het Kiwi centrum te gaan. Hier hadden ze 2 van de zeldzame Rowi Kiwi's (voor degene die het niet weten, de Kiwi is een zeer zeldzame vogel die niet kan vliegen en die alleen in Nieuw-Zeeland voorkomt maar ernstig word bedreigd omdat het zichzelf niet goed kan beschermen tegen roofdieren die heel veel jaren geleden naar NZ zijn gebracht maar dat nu een plaag is en de eieren van de Kiwi's op eet. Daarnaast is het ook het nationale symbool van NZ en ze zijn echt heel schattig). In het centrum broeden ze ook de eieren van de Kiwi's uit die ze in het wild weg halen, zodat ze daarna als ze groot en sterk zijn, weer worden uit gezet. Dus ze doen ook heel goed werk om het Kiwi aantal weer omhoog te krijgen.
Dus hebben wij toen eindelijk 2 Kiwi's gezien, en wat zijn ze leuk!!

Daarna zijn we naar de Franz Josef Glacier gereden, om na een wandeling van een halfuur op het uitkijkpuntje uit te komen, waar je de gletsjes kon zien liggen. Het weer was niet echt lekker maar we hebben toch een stuk van het ijs kunnen zien. Eind van de middag zijn we doorgereden naar de Fox Glacier, op 30 km rijden.

Daar hebben we besloten om de volgende dag een tour te gaan doen naar de gletsjer. We hoorden dat het weer voor dinsdag nog niet zo goed zou zijn maar woensdag zou wel beter worden, maar voor woensdag hadden we dan al andere plannen, wat die plannen waren, komen we zo;)
Dus besloten we om dinsdag geen Heli-Hike te doen, want dat koste 400 dollar pp en we vonden het zonde om in een helikopter te vliegen en dan niks te kunnen zien van de mooie bergen en gletsjer door het slechte weer. Dus besloten we om een All-Day walk op de gletsjer te gaan doen.

De volgende ochtend stonden we daarom om 9 uur al klaar, bepakt en bezakt, want de tour zou zo'n 6-7 uur duren. We kregen stevige wandelschoenen, crampons (we weten niet hoe je dat in het Nederlands noemt, maar die gaan om je schoenen en daarmee kan je over ijs lopen zonder uit te glijden, wel zo handig), regenbroek, regenjas en handschoenen en toen waren we klaar voor vertrek. We werden met een busje naar de parkeerplaats gereden en moesten een stuk lopen voor we bij het uitkijkpunt aankwamen. Daarna konden wij verder lopen, waar andere mensen moeten stoppen. Een stukje verder konden we een stok pakken, handig voor het lopen. En daarna moesten we onze crampons onder onze schoenen vast binden en konden we het ijs op.
We zijn ongeveer 4 uur op het ijs geweest en het was echt heel mooi en leuk. We hebben tunnels van ijs gezien, waar we doorheen konden kruipen. Mooie ijsgrotten en kloven. We waren bij terugkomst wel bek af, maar het was zeker de moeite waard.

En toen was het woensdag!! We hadden gehoord dat dit een mooie dag zou worden, dus hadden we besloten vandaag te gaan skydiven (parachutespringen)  :)
Dus rond een uurtje of 11 kwamen we bij onze pizzabuffet vrienden aan en kregen we te horen van Francois dat het een mooie dag was maar dat we wel meteen moesten vertrekken, want anders zou het weer dicht trekken met wolken. En wij wilden eigenlijk alleen maar skydiven met mooi weer zodat we de mooie omgeving goed konden zien.

Dus werden we al snel in hele charmante zwart-paars gekleurde overalls gehesen en kregen we leuke helmpjes op. Daarna kregen we een briefing hoe het allemaal zou gaan en konden we naar het vliegtuig. Het ging allemaal zo snel dat we gelukkig weinig tijd hadden om nerveus te worden maar toen het vliegtuig eenmaal de lucht in ging en we op schoot zaten van onze skydive instructeurs begon het toch wel een beetje eng te worden. Het uitzicht uit het vliegtuig was ook al waanzinnig mooi, dus hadden we een beetje afleiding.

Op de grond hadden de mannen al besloten dat dames eerst gaan, dus mocht ik als eerste in het open deurtje gaan hangen. En dan moet ik wel zeggen, dat dat goed eng is. Je instructeur zit namelijk nog met z'n kont in het vliegtuig maar wij hingen al helemaal uit het vliegtuig. En dan moet je ook nog ff proberen te lachen en zwaaien naar de camera die op de vleugel van het vliegtuig zit. En dan...het moment dat je echt uit het vliegtuig word gezogen en met 200 km/per uur naar beneden valt in de freefall. Dan vergeet je even alles was er was gezegd wat je moest doen zodra je uit het vliegtuig was, namelijk je lichaam als een banaan en je hoofd naar achter. Voor mij was er even een paniek momentje van 5 seconden en toen ik m'n hoofd naar achter deed, werd ik rustiger en was het een heel bizar en gaaf gevoel.

Sven zag mij natuurlijk al uit het vliegtuig vallen dus die bedacht even dat we eigenlijk ook gek zijn om ons zelf uit een vliegtuig te storten. Maar toen was het ook zijn beurt en viel ie ook met een noodgang naar de grond.
Na ongeveer 45 seconden freefall van 12.000 ft en het waanzinnige uitzicht op de bergen met de Fox Glacier aan de ene kant en de mooie blauwe zee aan de andere, trokken onze instructeurs de parachute open. Op het moment dat bij mij de parachute open ging, vielen we door een wolk, dus was alles wit om me heen en zweefden we lekker een aantal seconden door de wolk. Daarna konden we genieten van het mooie uitzicht en mochten we zelf ook de parachute nog een beetje sturen. En na een paar minuten van zweven en snelle rondjes, gemaakt door de instructeur, gingen we de landing inzetten.
Sven was al iets eerder aan de grond dan mij maar die had ook niet zo'n zachte landing gehad. Wij moesten namelijk onze benen helemaal omhoog doen zodat de benen van de instructeur de grond als eerste zouden raken. Dat was nog best lastig dus hadden wij ook niet echt een soepele landing, maar alles was goed gegaan. En we vonden het allebei zo super gaaf, dus liepen we met een big smile van het weiland af!! Daarna werden we terug gereden naar hun kantoor en konden we de foto's gaan bekijken. Deze waren echt hilarisch en we hebben ons kapot gelachen om elkaar, deze foto's houden jullie nog tegoed.
Daarna moesten we even bijkomen en hebben we lekker ergens geluncht. Maar we zijn het er allebei over eens, dit zouden we zo nog een keer doen!!
'S middags zijn we van Fox Glacier naar Hokitika gereden, waar we even een kijkje hebben genomen in de Jade Factory. Dit is een juwelier met allemaal mooie dingen gemaakt van greenstone, een soort edelsteen dat word gevonden in deze omgeving en waar ze mooie sieraden van maken. Hier hebben we allebei voor onszelf een mooie ketting gekocht.

De dag na het skydiven zijn we 's ochtends naar de Hokitika Gorge gereden. Dit was echt een heel mooi plekje en we zijn blij dat we daar nog heen zijn geweest. Heel mooi blauw smeltwater van de bergen met een swingbridge, een brug die beweegd. Daarna zijn we nog doorgereden naar een meer en hebben we nog een mooie waterval gezien.
Toen zijn we meteen doorgereden naar Punakaiki, waar de Pancake Rocks zijn. Dit zijn hele aparte rotsen in de zee die uit allemaal laagjes bestaan, beetje moeilijk uit te leggen, maar de foto's volgen nog!
Daarna hebben we nog een hele mooie weg langs de kust gereden en daarna weer ergens tussen de bergen op een camping geslapen.
De volgende dag zijn we door Lewiss Pass naar Christchurch gereden en omdat het nog vroeg was, zijn we meteen voorbij Christchurch gereden naar de Banks Peninsula. Dit is een soort schiereiland ten oosten van Christchurch en we hebben veel mooie groene heuvels gezien met schaapjes. Toen kwamen we aan in Akaroa, een soort Frans dorpje in een mooie baai. Hier wonen heel veel fransen die hier heel veel jaren geleden naartoe zijn verhuisd. Daar hebben we gezellig een biertje gedronken in het zonnetje en zijn daarna naar de camping gereden in Duvauchelle.

De dag daarna was het 'sochtends nog een beetje bewolkt maar was het eind van de ochtend opgeklaard en was het een mooie dag. Toen hebben we een Scenic Drive gereden over de heuvels met mooi uitzicht op verschillende baaien. We zijn nog een keer van de weg afgeslagen om naar een klein baaitje te rijden, leuk boerenland weggetje waar je met 1 auto tegelijk kan rijden, maar dat geeft niet want we zijn niet veel andere auto's tegen gekomen. Daarna zagen we een bordje met Lookout erop dus daar wilden we heen rijden, maar kwamen we uit op een onverhard boerenland weggetje die naar een boerderij ging dus zijn we maar omgekeerd. We hebben heel in de verte de mooie besneeuwde toppen van de Southern Alps kunnen zien, dus het was zeker de moeite waard dat we hier nog heen zijn gereden. Daarna zijn we terug gereden richting Christchurch en hebben we onderweg bij een schattig restaurantje een kopje koffie gedronken in het zonnetje, eindelijk.
In een suburb van Chirstchurch een camping gevonden en toen hebben we voor het eerst in 4 weken tijd onze korte broek kunnen aantrekken, want het zonnetje scheen en het was zelfs warm!! Na een paar uurtjes in het zonnetje al onze spullen te hebben opgeruimd, kwamen de wolkjes weer terug en ging het uiteindelijk weer heel hard regenen.

We zijn er wel achter gekomen dat je in Nieuw-Zeeland nooit kan weten wat het weer gaat doen, de ene keer is het stralend weer (wat wij helaas niet heel veel hebben meegemaakt) en dan is het ineens weer slecht. Maar ondanks dat hebben we wel heel veel mooie dingen gezien en gedaan en zijn we heel blij dat we dit nog even meegepakt hebben, na 11 maanden Australie.
Gister hebben we nog een dagje doorgebracht in Christchurch, eerst 's ochtends naar een grote markt geweest en daarna het centrum van Christchurch verkend. Daar waren we toch wel een beetje verrast. Christchurch heeft namelijk te maken gehad met een aantal aardbevingen en 2,5 jaar geleden was er een hele erge waarbij 185 mensen zijn omgekomen. Wij hadden eigenlijk wel een beetje verwacht dat het centrum alweer opgebouwd was maar dat was zeker niet het geval. Eigenlijk waren bijna alle ramen van gebouwen en winkels dicht getimmerd, wegen en parkeergarage's waren afgesloten en er lag nog veel puin. Ze hadden een straat met allemaal gekleurde zeecontainers als winkels, dit zag er op zich nog wel leuk uit maar voor de rest was het een beetje een spookstad. Wel hebben we de plannen gezien hoe het moet worden, dus over 7 jaar zou het een moderne stad moeten worden, maar er moet nog veel gebeuren.
Vanmorgen hebben we de auto terug gebracht naar Wicked, en die gaan we totaal NIET missen. We zijn nu op het vliegveld en vertrekken rond half 4 eerst richting Sydney, daar stappen we op het volgende vliegtuig die vanavond om 10 uur vertrekt. Dan hebben we een hele lange tussenstop (17 uur) in Taipei, hopelijk kunnen we dan een hotelkamer krijgen zodat we even lekker in bad kunnen en slapen. En dan vliegen we morgenavond eindelijk richting Amsterdam, met nog een korte tussenstop in Bangkok. En dan na precies 1 jaar komen we woensdagochtend aan in Nederland:):)

We hebben een hele mooie reis gehad en veel dingen gezien en gedaan!! We zijn, kan ik wel zeggen, een beetje verliefd geworden op beide landen en gaan zeker ooit nog een keer terug!!
Voor onze trouwe volgers, bedankt voor het lezen van onze verhaaltjes en alle reacties, dat deed ons elke keer weer goed!!

Tot woensdag!!!!!  xxxxxxx van de ozzies

P.S. de foto's komen waarschijnlijk pas op de site wanneer we al terug in NL zijn, het is soms een beetje onhandig om alle foto's met de Wifi hier op te laden, dus dat houden jullie nog tegoed.

1. Clien:
    14 oktober 2013
    Een goede terugreis voor jullie beide!!!
    Wat een super jaar hebben jullie gehad,veel gezien en gedaan!!
    Iets moois om op terug te kijken.
    Xx clien