Van de hitte naar de kou

21 september 2013 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Vanuit New Zealand zeggen wij: brrrrrrrrr

Na 11 maanden in het lekker warme Australie te zijn geweest, zijn we maandagnacht aangekomen in Auckland, waar wij warmbloedige nu ongeveer dood vriezen!

Eerst nog even wat we hebben meegemaakt toen we nog in het lekkere klimaat waren.

In Darwin hebben we nog een gezellige stapavond gehad met een aantal mensen uit het hostel. Zondag had Lynn het daardoor erg zwaar en heeft de hele dag op bed moeten liggen in de airco en kwam pas om 4 uur weer een beetje tot leven. 'S avonds zijn we nog wel naar een hele leuke markt aan het strand geweest. Daar hebben we lekker allemaal kleine Aziatische hapjes gegeten, leuke dingetjes gekocht en naar een didgeridoo show gekeken.

Maandagmiddag zijn we in het vliegtuig gestapt naar 't Red Centre. In Alice Springs aangekomen, 's avonds wat gegeten in het "centrum" en daarna in een dorm room in een hostel geslapen waar we weer lekker wakker zijn gehouden door wat vervelende fransen. De volgende ochtend zijn we naar Wicked Campers gelopen om ons busje op te halen voor de komende dagen. Daar vertelde de jongen die er werkte dat er die week al een paar busjes stuk waren gegaan dus dat er geen busjes meer beschikbaar waren en dat we daarom een andere auto mochten uitkiezen. Toen hebben we maar voor een klein autootje met rooftop tent gekozen, om een beetje kosten te besparen op de benzine en zodat wij ipv 80 lekker met 130 over de snelweg konden crossen. Hiermee zijn we dezelfde dag nog naar Kings Canyon gereden, zo'n 500 km.

De volgende dag hebben we een mooie wandeling gemaakt door Kings Canyon van 6 km, pffff en het was goed warm. Na de wandeling zijn we meteen doorgereden naar Uluru. Daar hebben we een korte wandeling aan de voet van de rots gemaakt, wat niet zo heel boeiend was. Aan het einde van de middag hebben we de auto op een parkeerplaats gezet en naar Uluru gekeken met zonsondergang, natuurlijk onder het genot van een hapje en drankje;) Helaas was het ook een beetje bewolkt, maar hebben we toch mooie foto's kunnen maken.

De volgende dag zijn we extreem vroeg opgestaan, net zoals 1000 andere mensen hadden wij het idee om naar Uluru te gaan kijken met zonsopgang. Op de plek aangekomen waar dit het beste kon, was het dus behoorlijk druk maar ondanks dat was het toch best bijzonder. Daarna zijn we nog om heel de rots heen gereden en daarna richting de Olga's gereden. Hier hebben we in gezelschap van duizenden vliegen een paar wandelingen gemaakt en toen waren we wel een beetje klaar met wandelen. Dezelfde dag zijn we nog terug gereden naar Alice Springs en hebben we daar op de camping geslapen. De volgende dag hebben we de auto schoongemaakt en ingeleverd en zijn we naar het vliegveld gegaan.

Eind van de middag kwamen we aan in Sydney. Voor ons doen was het daar ook al behoorlijk koud die avond en moesten we weer een lange broek en trui aantrekken, het was voorbij met de slippers tijd:(
Nadat we de spullen in ons kamertje in het hostel hadden gezet, gingen we op zoek naar wat eten. We kwamen al snel uit in China Town, waar een soort avondmarkt was.  Daar hebben we lekker rondgelopen en weer allemaal kleine Aziatische dingetjes gegeten.

Na maanden ernaar te hebben uitgekeken was het eindelijk zover: Defqon:) Het festival begon om 11 uur en we wilden er dan ook al zijn, want we wilden niks missen. Dus zaten we om half 10 in de trein en na een uur te hebben gereisd en met gezellige ozzies te hebben gepraat waren we in Penrith. We zagen al veel dutchies want die waren allemaal in oranje. Bij de ingang stonden ongeveer 200 politiemensen dus daar moesten we wel een beetje om lachen. Daarna moesten we even in de nederlandse rij staan voor onze gratis entree en toen konden we eindelijk naar binnen. Het was die dag gelukkig heerlijk weer zodat we lekker in korte broek en hempje konden feesten. Al snel kwamen we 2 bekenden tegen, dus dat was wel gezellig. Overdag was het festival wel leuk, maar de muziek viel nog een beetje tegen maar de laatste 2 uur waren wel gaaf met een leuk einde. Toen begonnen aan de lange terugreis naar Sydney en om half 1 snachts waren we terug en hebben we voor het slapengaan nog even de Mc Donalds leeggegeten.

Zondag hebben we een beetje uitgeslapen en de rest van de dag een beetje door de stad geslenterd op zoek naar de laatste souvenirs.

Maandagochtend zijn we naar het Nederlandse consulaat gegaan om onze nieuwe paspoorten op te halen, gelukkig was alles goed gegaan en lagen ze klaar. De rest van de dag ook weer een beetje door Sydney gelopen, dit keer in de regen en halverwege de middag zijn we alvast naar het vliegveld vertrokken. Kwart voor 7 zouden we vertrekken maar helaas hadden we wat vertraging doordat een gozer het vliegtuig weer moest verlaten ivm medische klachten, maar volgens ons was ie gewoon dronken of aan de drugs. Dus helaas kwamen we nog later aan in Auckland en lagen we rond half 2 's nachts in het hostelbed.

Dinsdagochtend hebben we uitgeslapen tot we gewekt werden door de housekeeping. Daarna zijn we Auckland ingegaan en hebben we geshopt, want we hadden het behoorlijk koud dus kwamen we er snel achter dat we wel wat dikke kleren konden gebruiken. Sven heeft een lekkere dikke jas gekocht, Lynn kon nog niks vinden. 'Savonds hebben we lekker bij een Belgisch biercafe mosselen gegeten en wat biertjes gedronken.

Woensdagochtend gingen we vroeg op weg om onze Van op te halen, wederom bij Wicked Campers. Daar alles geregeld en we kregen een leuke bus mee waar we ook in kunnen slapen. Daarna hebben we onze spullen opgehaald in het hostel en konden we op weg naar de eerste bestemming. Helaas waren we de stad nog niet uit of de auto kapte er al mee. Sven wilde net de Auckland Harbour Bridge overrijden, maar de auto schakelde niet in de volgende versnelling (automaat) zodat we met 50 de brug over moesten en gelijk de eerste afslag eraf. Daar stond toevallig een wegenwacht auto andere mensen te helpen dus is Lynn daarheen gelopen en gevraagd of hij ons kon helpen. Die aardige meneer heeft toen ook nog even met onze auto gereden en hij schakelde nog steeds niet naar een volgende versnelling dus die zei dat dat niet goed was. Uiteindelijk is Wicked Campers met een nieuwe bus gekomen en hebben wij onze spullen daar ingeladen en konden we verder rijden.

De eerste bestemming was Paihia in de Bay of Islands, zo'n 260 km ten noorden van Auckland. Onderweg hebben we in een historic dorpje lekker gegeten en toen weer verder naar Paihia. De volgende dag wilden we een dolfijnencruise gaan doen door de Bay of Islands maar het was zulk slecht weer, dat we geen zin hadden om daar geld voor te betalen. Dus helaas zijn we daar een beetje voor niks heen gereden, maar het was wel een mooie tocht. Toen zijn we terug naar Auckland gereden en gelijk door naar Matamata. Daar zijn we de volgende dag met een excursie naar Hobbiton gegaan. Dit is de Shire (dorpje) uit de Lord of the Rings-films, waar alle hobbits wonen. Ondanks het slechte weer vonden wij het super leuk. Het was echt een sprookjesachtig dorpje met hele kleine deurtjes. We hebben een uur met een gids door de Shire gelopen en na afloop hebben we een biertje gedronken en een lekkere meatpie gegeten in de Green Dragon, de pub van de shire.

Smiddags zijn we door gereden naar Rotorua, het vulkanische center van het noordereiland. Hier zie je overal stoomwolkjes uit de grond omhoog komen en het stinkt overal naar rotte eieren door de zwavel gassen. In het dorpje zijn we nog wat winkeltjes in geweest en heeft ook Lynn een leuke dikke jas kunnen vinden, wat we hier wel echt nodig hebben.

Vanmorgen naar Wai-O-tapu, een park waar je langs allemaal geisers, borrelende modderpoelen en allemaal stinkende borrelende kraters kon lopen. Om kwart over 10 vanmorgen lieten ze de Lady Knox Geyser tot uitbarsting komen, dat was wel grappig. Daarna hebben we een paar uur in de stank gelopen en daarna zijn we doorgereden naar Taupo.

Daar hebben we een korte stop gemaakt bij de Huka Falls, een mooie wildwaterbaan met een waterval aan het eind met mooi ijsblauw water. Toen kwamen we bij een uitkijkpunt uit waar je (normaal gesproken) een mooi uitzicht moet hebben over Lake Taupo met op de achtergrond de hoge bergen waar wij gaan snowboarden. Helaas was het wederom heel slecht weer en zagen we niks anders dan mist en regen. Toen zijn we heel even het centrum van Taupo ingegaan om vervolgens door te rijden naar Waitomo.

Hier willen we morgen een avontuurlijke excursie doen in de Waitomo Caves, maar we weten nog niet of dit door gaat vanwege de verwachte regenval. Want als het te hard regent dan stijgt het water te veel in de grotten en dan is het te gevaarlijk om deze tour te doen. Dus gaan we morgen informeren of het door gaat en anders rijden we naar het Tongariro NP, waar we dan hopelijk lekker kunnen gaan boarden!!

Tot zover, lieve kijkbuis kinderen, ons avontuur in Nieuw-Zeeland en....

tot de volgende keer maar weer!!

See ya!

P.S. helaas gaat het uploaden van foto's met het internet van hier heel erg langzaam, dus die houden jullie nog tegoed van ons!!

1. Mandy:
    21 september 2013
    Al snel kwamen we twee bekende tegen.... Hahaha was gezellig guys! Als we thuis zijn zal ik ff de fotos doorsturen. Veel plezier nog! X
  2. Jessica:
    21 september 2013
    En daar zijn we weer!!!! Weer een stuk verder, maar zo dichtbij... Geweldig dat we zo kunnen lezen wat jullie allemaal beleven!!! Het zal wel een klimaat shock zijn!!!! Maar daarom moet je ook gewoon nog naar Azië hierna... Even opwarmen.. Haha
    Ik ben zooooo benieuwd naar ALLE foto's.. Jullie zijn alweer bijna een jaar weg.. Echt bizar! Wat gaat de tijd snel... Geniet lekker daar! Enne have fun met boarden!!!! Jaloersssssss
    Dikke kus van ons allemaal