December en Januari

6 januari 2013 - Adelaide, Australië

Hallo lieve mensjes in Nederland!!!!!

Bij deze allemaal nog een heel gezond en gelukkig nieuwjaar gewenst vanuit Australia als we dat nog niet hebben gedaan!!!!!

Het heeft even geduurd maar we hebben eindelijk weer een keer toegang tot internet dus we gaan jullie weer even lastig vallen met heel veel tekst... ;-)

Lynn is net 2 uur bezig geweest met de foto's van de afgelopen 4 weken en nu komen de verhalen nog... pfff..... maar gelukkig kunnen we straks uitpuffen op het strand. ;-)

Daar gaan we.......

We beginnen op donderdag 13 december de dag waarop we eindelijk uit Byron Bay zijn vertrokken, waar het wel heel leuk was, richting de Hunter Valley. Omdat de rit lang was, hebben we in Port Macquarie halverwege geslapen om de reis te breken. Verder niet zoveel boeiends gebeurd en de volgende dag zijn we doorgereden naar Cessnock in het centrum van de Hunter Valley... Daar hadden we een wijntour geboekt voor de volgende dag. Het leek ons toch slimmer om niet te gaan proefen en dan zelf te rijden. Achteraf was dat heel verstandig want we zijn uiteindelijk naar 5 Vineyards geweest en daar kregen we tussen de 6 en 12 soorten te proefen. Bij elkaar toch al gauw een fles of 2 over de hele dag. Tussendoor nog even wodka proeven en biertjes dus het werd ook steeds gezelliger in het busje naarmate de dag vorderde :-D Het proeven begon ook al gewoon om 10 uur 's ochtends tot een uur of 5 in de middag, dus de rest van de dag waren we niet meer tot veel toe in staat.

Op zondag hebben we de spulletjes weer opgeruimd en op het gemakkie naar Sydney gereden over de Harbour Bridge!!!! Op de camping het tentje opgezet, mooie voetbal gevonden in de sloot :-D en daarom 's avonds op een netball-veld met Lynn getraind... ik mocht voetballen en lynn korfballen. 's nachts is het tentje bijna weggewaaid door de keiharde wind, dus stonden we zelf de tentstokken buiten overeind te houden.

Maandag dan eindelijk naar de grote stad. Op het centraal station uitgestapt en te voet de stad ontdekt. Naar de harbour bridge en het opera house natuurlijk en de andere wijken zoals 'the rocks' en 'darling harbour'. 's avonds bij het opera house een wijntje gedronken en uiteindelijk nog een biertje bij het hardrock cafe. Deze metropool was op een maandag niet echt heel bruisend qua nachtleven.

De volgende dag een pas gekocht om alle soorten van OV te gebruiken zodat we met de trein en bus naar bondi beach konden en met de ferry naar manly beach. daar hebben we de foto's gemaakt voor de kerstkaart die sommigen misschien wel gezien hebben. bondi was wel leuk maar niet heel bijzonder, manly was vooral heel erg druk. We mochten er alleen niet zwemmen want er was een paar minuten daarvoor een grote haai gespot!! Eind van de middag zijn we naar kings cross vertrokken, hebben we wat gegeten en nog een paar drankjes gedaan...
Er waren nog een aantal 'nightclubs' waar lynn gratis naar binnen mocht en ik 25 dollar moest betalen. Er gingen vooral heel veel mannen naar binnen, wij zijn uiteindelijk maar niet gegaan. 25 dollar toch een beetje te veel. Uiteindelijk zijn we in een Ierse pub beland waar het toevallig Topless poker Tuesday was. Toen hebben we daar nog maar een paar biertjes gedaan. ;)

Op woensdag zijn we naar het Powerhouse museum gegaan nadat we alles hadden ingepakt. Was een heel groot museum op techniek gericht, heel interessant vond ik, lynn wat minder. 's middags zijn we naar de Blue Mountains gereden. Even bij Echo Point gekeken en een paar foto's gemaakt. De volgende dag hebben we een wandeling gemaakt van 3 uur waarbij we vanaf de camping de valley in waren gedaald via heel veel trappen en daarna bij de 3 sisters via de Giant Stairway (900 traptredes!!!) weer omhoog.  Was wel heel erg mooi, maar wel heel erg zwaar... iedereen ging alleen naar beneden en met de trein omhoog, maar dat was onze eer te na.

Vrijdag zijn we naar de Jenolan Caves gereden, waar we in kalksteengrotten hebben gelopen. Was op zich best leuk, naast alle vervelende kinderen en chinezen etc. We hebben nog een mooi toertochtje door de blue mountains gedaan met de auto. De volgende ochtend heel vroeg op, half 6, om naar de zonsopgang te kijken. Bleek het nogal mistig te zijn, waardoor we maar een meter of 20 zicht hadden. Was dus een beetje zinloos :) Hierdoor konden we wel op tijd vertrekken naar de Glowworm tunnel. Dit hadden we toevallig 2 dagen geleden van een australier gehoord. SPiKe heeft toen bijna het loodje gelegd want we moesten 30 km over gravelroad waarbij we helemaal uit elkaar rammelden. Was wel de moeite waard!! Tunnel was echt pikkedonker en op een gegeven moment zag je ineens allemaal kleine lichtpuntjes op de muur en het plafond van de tunnel. Lynn vond het op De Droomvlucht lijken in de Efteling.

De rest van de dag hebben we gebruikt om naar onze volgende bestemming te rijden.

Zondag 23-12

Inmiddels waren we in Kiama aangekomen en zijn we naar het blowhole gereden. Een soort gang in de kustrotsen waardoor zeewater omhoog spuit. De kust onder Sydney was echt heel mooi en vooral Jervis Bay was heel leuk. In de baai hebben dolfijnen gezien en 's avonds zijn we naar Pebbly Beach gegaan waar we kangaroes op het strand hebben gezien. Heel veel Kangaroes!!!!! Lynn heeft ze nog even lekker geaaid. zie filmpje!!!

Vanuit Pebbly Beach moesten richting Melbourne. Halverwege in Lakes Entrances hebben we 3 dagen op de camping gestaan zodat wel met de kerstdagen een slaapplaats hadden omdat bijna alles dan dicht is hier. In Lakes Entrances hebben we een beetje gewandeld en op 1e kerstdag zijn we gezellig uit eten geweest. Verder was er door de feestdagen niet zoveel te doen.

Donderdag 27-12 zijn we richting Philip Island vertrokken, hier gingen we de Penguin Parade bijwonen. Waarbij de pinguins vanuit de zee over het strand de duinen inlopen waar hun holletjes zijn en de kleine baby'tjes. Alleen onderweg had SPiKe er geen zin meer in... Dus stonden we op 100 km van Philip Island langs de kant. De Australische wegenwacht gebeld en wachten geblazen. Na bijna 2 uur wachten en nog 2x bellen, waren er al een stuk of 10 mensen gestopt om te kijken of ze konden helpen. Was heel aardig van ze maar we moesten gewoon even geduld hebben. Toen kwam er nog een auto aan met achterin een meisje die een beetje gedronken had en die vond het raar dat we zo lang moesten wachten, dus die ging ook nog even bellen en toen kwam de wegenwachtauto toevallig een paar minuten later aan. Uiteindelijk een paar dingetjes vervangen waardoor we de weg weer konden vervolgen maar die moesten wel z.s.m. gerepareerd worden.

Maar goed, we waren op tijd voor de pinguin parade en dat was heel leuk. Veel toeristen maar ook heel veel pinguins dus genoeg te zien en ze waren ook echt heel dichtbij. Lynn vond vooral de hele kleine donzige schattig!!! Helaas mochten we alleen geen foto's maken, maar Lynn heeft er toch 1 stiekem gemaakt.

De volgende dag was het niet zo mooi weer op het eiland dus zijn we maar met de auto een rondje gereden en beetje gewandeld door de duinen en over het strand. Was op zich best leuk maar leek wel een beetje op een waddeneiland, dus alleen de pinguin parade had wel genoeg geweest.

Zaterdag 29-12

Vandaag zijn we van Philip Island naar Melbourne gereden, naar Rockbank om precies te zijn. Dat was de enige camping met plek, 30 km van melbourne af :(. Gelukkig had Spike het gehouden maar we zijn naar een garage gereden om een afspraak te maken voor maandag. De rest van de middag even van de zon genoten. Zondag wilden we met de trein naar melbourne gaan, maar toen bleek op het perron dat er geen treinen reden!!!! Er kwamen ook geen bussen en SPikie wilde we graag nog even heel houden tot maandag dus maar op de camping bij het zwembad gelegen. En Lynn heeft leren pokeren, zodat we ons met kaartspelletjes nog een beetje kunnen vermaken.

Op maandag om 8 uur de auto bij de garage gebracht. Die zouden hem checken en laten weten wat er moest gebeuren. We konden nergens heen, dus bij de mac met een bakkie zitten kaarten en wachten. Uiteindelijk bleek dat er een en ander vervangen moest worden en dat het 650 dollar zou gaan kosten ongeveer. :-(     Toen hebben we de auto maar laten staan, zijn we met de bus naar de camping gegaan en 's middags met de trein naar Melbourne om nog wat te maken van ons NYE. Toen stonden we eerst al 2 uur te wachten op het perron voordat de eerste trein kwam. Vervolgens hoorde we in Melbourne dat de laatste trein 's avonds al om 23.24 zou vertrekken. Dus we konden niet eens tot 12 uur daar blijven. :-( Weer niet zo leuk.

We hebben er nog het beste van gemaakt, zijn door de stad gaan lopen en uiteindelijk op Federation Square uitgekomen. Hier was live muziek en was het 's avonds heel erg druk dus dat was nog best gezellig. Er was alleen in de hele stad een algeheel alcohol verbod dus je mocht niks drinken op straat. Dus hebben we maar op een terras een fles wijn op samen en zijn we gezellig om 11 uur naar het station gaan lopen. Op de terugweg in de trein zagen we in de verte het vuurwerk. We lagen wel pas na 12 uur in bed, om kwart over 12 om precies te zijn :-) Was een heel spectaculair NYE, maar niet heus :-s

Nieuwjaarsdag is alles dicht dus ook de garage waardoor we de auto pas morgen op kunnen halen. We hadden ook geen zin meer om weer naar Melbourne te gaan als de meeste dingen dicht zijn en hebben daarom besloten om ooit nog een keer terug te gaan maar vandaag hebben we bij het zwembad in de zon gelegen.

Woensdag 2-1-2013

Weer vroeg naar de garage want de auto zou maandag eind van de dag al klaar zijn, maar toen waren we dus naar Melbourne. Maar wat blijkt, auto is nog helemaal niet klaar want ze hadden nog niet al het juiste gereedschap. Dus werd ons verteld of we niet rond lunchtijd terug willen komen. Lynn haar hoofd stond op ontploffen, maar we zijn bij de mac gaan afkoelen met een paar spelletjes kaarten en mochten hem uiteindelijk om 12 uur ophalen. Schade was precies 652 dollar dus dat maakte ons ook al niet zo heel blij. We wilden vandaag eigenlijk de Great ocean road rijden maar dat ging nu niet helemaal door de garage-perikelen. Dus hadden we hem in 2-en gesplitst. Dus vandaag zijn we van Melbourne naar Apollo Bay gereden waar we hebben overnacht. De rit van Torquay naar Apollo Bay was heel erg mooi, onderweg zelfs nog een wilde koala gezien van dichtbij bij een uitkijkpunt!!! Torquay was ook een heel leuk plaatsje!

Donderdag 3-1 zijn we vanuit Apollo bay vertrokken richting het Otway lighthouse. Op de weg daarnaartoe hebben we echt heel veel wilde koala's van dichtbij gezien. Ook best veel foto's gemaakt van die slome beesten die alleen maar liggen te slapen in de boom. Lighthouse toegang was 18,5 dollar pp dus dat hebben we maar even niet gedaan maar de weg ernaartoe was gelukkig wel de moeite waard. De rest van de dag hebben we de Gibson steps afgedaald, de 12 apostels gezien, Lord Ard Gorge, The Arch, London Bride en de Bay of Islands. Was echt heel mooi, een echt spectaculaire kustlijn. Overnacht in Port Fairy, was een heel klein schattig havenstadje met veel oude gebouwtjes.

Op vrijdag zijn we om 7 uur opgestaan om op tijd te kunnen vertrekken. Meer dan 600 km voor de boeg dus om 9 uur zijn we gaan rijden naar Adelaide. De omstandigheden zaten niet helemaal mee, want om 9 uur was het al meer dan 20 graden en 's middags was de max.temp. 47 graden!!!! Onder het rijden veel koeien, schapen en graan, vooral heel veel graanvelden, gezien.

Zaterdag 5-1

Met de bus van de camping naar het centrum van Adelaide gereden. De camping zit deze keer lekker dicht bij centrum dus dat is wel lekker. Eigenlijk heel de dag door de stad gelopen en geslenterd. Niet te snel want het was wel gewoon weer boven de 30 graden. 's avonds na het douchen terug naar de stad en uit eten geweest en daarna nog een paar drankjes gedaan. We kregen overdag al het idee dat het een heel gezellige stad was en dat bleek 's avonds ook zeker. Tot nu toe de leukste stad waar we geweest zijn!!!! Vanwege de vele gezellige terrasjes, restaurantjes en kroegen.

Zelfs nog een paar biertjes gedronken in een echt Belgisch Biercafe. Het heette Oostende maar had net zo goed Belvedere kunnen zijn. Daarna een soort kroegentocht afgelegd en uiteindelijk de avond afgesloten in discotheek 'The Woodshed'.

Was een hele leuke avond, vandaag wel een beetje lastig opstaan. ;-)

Zo het was weer een heel verhaal, ik hoop niet dat je onder het lezen in slaap ben gevallen maar wij zijn blij dat het er weer ff opstaat.

Waarschijnlijk is het voorlopig het laatste verslag tot we in Perth zijn aangekomen. We gaan namelijk morgen beginnen aan de lange (barre) tocht van meer dan 3000 kilometer. We vertrekken eerst richting Port Lincoln en dan gaan we over de Eyre Highway over de Nullarbor Plain. Een monotone kale vlakte van meer dan 1100 km. Dit schijnt het langste rechte stuk snelweg in de wereld te bezitten. Nullarbor betekent in het aboriginal 'geen bomen'. Dus dat zegt wel genoeg waarschijnlijk.

Hopelijk kan SPiKe na zijn opknapbeurt ook deze laatste etappe nog overleven.

Tot  dan in Perth!!!!

groetjes en xxx-jes

Lynn en Sven

1. Roos:
    6 januari 2013
    Gaaf hoor! Denk eraan water mee te nemen, een goed opgeladen mobiel en een jerrycan benzine (voor de zekerheid). Succes.
    Dikke zoen Roos
  2. Nicole:
    6 januari 2013
    Wat leuk dat we weer een mooi verslag van jullie reis hebben mogen lezen. Soms zit het wel eens een beetje tegen maar over het algemeen hebben jullie niks te klagen he. Kijk goed uit bij jullie lange reis naar Perth en we blijven jullie volgen. Heel veel liefs van mij. Paul en Kenny.
  3. Clien:
    7 januari 2013
    Super wat jullie onderweg zien en mee maken!!!
    Succes met de reis naar perth,en..hoop dat Spike het volhoud.
    Xbox caroline
  4. Francisca:
    8 januari 2013
    Wow! Klinkt allemaal super zeg!! Heel veel succes met de lange tocht verder, blijf vooral genieten. Liefs, x
  5. Roos:
    9 januari 2013
    Hai Sven en Lynn,

Houden jullie de bosbranden in de gaten!! Het zijn er veel en het gaat erg hard. Doe voorzichtig! Dikke zoen Roos
  6. Anneke:
    12 januari 2013
    Hey stelletje downunders. Vier de vrijheid maar iedere dag en houd het hoofd koel. En niet met lucifers spelen!!!! Take care mates!
    Dikke X An