Bye bye Newman, Hello new adventure

17 augustus 2013 - Kalbarri, Australië

G'day lieve familie en vrienden in Nederland,

Na 6 maanden van keihard werken hebben wij Newman eindelijk verlaten en is de reis weer begonnen!

De laatste maanden is er niet zoveel gebeurd in het spannende Newman. Wel heeft Sven een keer op een zondagochtend (half 8) een dronken aboriginal aan z'n nek de winkel uitgesleept nadat ie op z'n rug was gesprongen. Deze gek was namelijk uit op ruzie en viel een andere klant aan. De politie moest erbij komen (wat 15 minuten duurde in de o zo grote stad Newman) maar omdat dat zo lang duurde had de man nog wat auto's op de parkeerplaats gesloopt en was daarna weg gelopen. De politie heeft m die dag niet meer gevonden maar de man was zo stom om de volgende dag een pizza te komen halen bij de pitstop waardoor ie herkend werd door de chef en kon ie alsnog worden opgepakt door de politie. Dit was zo'n beetje het spannendste wat we in 6 maanden Newman hebben meegemaakt.

We hebben geen mijntour meer gedaan, de weinige keren dat we samen vrij waren wilden we dat doen, maar waren er te weinig mensen voor de tour of was de gids op vakantie.

Wel hebben we onze belasting teruggave laten doen door een accountant die elke jaar aan het einde van het financiele jaar (na 1 juli) een paar weken naar Newman komt. Omdat wij toen al 4,5 maand aan het werk waren (dus al langer dan dat we gereisd hebben) en omdat we al die tijd op dezelfde plek hebben gewerkt en gewoond, werden wij gezien als inwoners van Australie en kregen wij al onze tax terug, wat een behoorlijk leuk bedrag was. Dit stond ook na 2 weken al op onze rekening, precies op mijn verjaardag, dus dat was een leuk verjaardagscadeautje. Toen had Sven ook nog even geregeld dat we gezellig uit eten gingen voor mijn verjaardag bij de Capricorn, een bar&grill op 10 km buiten Newman. Dat restaurant heeft ook een eigen bus rijden, dus die heeft ons vanuit Newman daarheen en weer terug gebracht!

Voor de rest hebben we het de laatste weken lekker rustig aangedaan, wij vonden namelijk dat we wel hard genoeg gewerkt hadden en we hebben het stokje overgedragen aan 2 engelsen.

De baas heeft ons nog een keer mee uit eten genomen, we waren een beetje overdressed want we zaten gewoon tussen alle mijners, maar het was wel heel leuk dat ie dat deed. En volgens de filippijnse collega's heeft ie ook nog nooit eerder backpackers mee uit eten genomen! Daar zei Mal (onze baas) ook nog dat wij wel 1 van de beste backpackers waren die hij in 7 jaar pitstop heeft gehad, dus dat was wel een erg leuk compliment!

1 week voordat we weg gingen, was ons afscheidsfeestje. Dit deden we iets eerder omdat Tina en Matt op vakantie gingen en we vonden het wel zo gezellig als alle filippijnse collega's er bij waren. Dus Junefer ging lekker koken, want bij de filippijnen moet overal eten bij, wat wij natuurlijk niet erg vonden. Hij had heerlijke sushi gemaakt en nog heeeel veel andere dingen. Matt (de vriend van Tina) had er al heel de week naar uitgekeken dus die kwam ook al lekker vroeg aanzetten met z'n eigen koelbox vol met bourbon, dus zijn we gelijk maar begonnen met drinken en sushi als voorafje. Helaas moesten Jay C en Tina nog tot half 11 savonds werken maar daarna was er nog genoeg eten en drank over en werd het nog een gezellige bedoeling tot half 2 snachts:) Helaas voor Sven mocht ie na 2,5 uur slaap weer opstaan om lekker te werken om half 5 sochtends. Karen moest wel even op onze slaapkamerdeur kloppen want de wekker hebben we niet gehoord. Ik heb nog even lekker verder geslapen maar voor ik het wist stond Sven ineens weer in de kamer, toen was het half 7! Hij moest eigenlijk tot half 10 werken maar hij was een beetje ziek (en nog dronken) dat ie eerder naar huis kwam. Gelukkig vond manager Jay en baas Mal dat niet zo erg maar maakten ze er zelfs grapjes over. Kortom, het was een gezellig afscheid.

Afgelopen maandag heeft Jay C ons naar het vliegveld gebracht en hebben we Newman achter ons gelaten. Helaas was het niet zulk mooi weer als in Newman toen we in Perth aankwamen, koud en regenachtig terwijl het in Newman alweer 30 graden was!

Dinsdag zijn we naar het Nederlandse consulaat gelopen om voor ons allebei een nieuw paspoort aan te vragen, want onze verlopen namelijk begin volgend jaar en wie weet waar we na Nieuw-Zeeland nog heen gaan. Het consulaat was heel dicht in de buurt van de Outlet stores, dus zijn we gelijk maar even gaan winkelen, want we hadden nu wel wat nieuwe dingen nodig. De volgende dag was het echt slecht weer en hebben we heel de dag in het hostel filmpjes gekeken!

Gister (vrijdag) zijn we vroeg vertrokken uit het hostel om de gehuurde 4x4 jeep op te halen. Netjes op tijd bij Wicked campers hadden we alles geregeld met de vieze duitser die daar werkte en alles betaald. Toen moesten we alleen nog even wachten want er was nog iemand de auto aan het schoonmaken. We zagen alleen een vrouwtje een soort 4x4 busje schoonmaken dus vroegen we maar even of dat toevallig onze auto was. Ja die krijgen jullie, zei deze duitser. Maar dat hadden we helemaal niet geboekt, wij hadden namelijk een grote jeep met een tent op het dak geboekt. Dus toen hij zei dat dit het enige beschikbare was, zeiden wij dat we dat echt niet wilden. Daarna heeft ie wat gebeld en rond gevraagd en toen konden we wel ineens kiezen uit 2 jeeps. 1 met alleen een bak aan de achterkant, dus geen achterbank of kofferbak en nog 1 gewone jeep met de tent op het dak, dus hebben we deze laatste stoere jeep genomen. Toen moesten we nog even wachten want toen moest die nog schoongemaakt en gecheckt worden en eindelijk na een uur konden we vertrekken. We wilden bijna weg rijden toen kwam die duitser erachter dat ie de campstoeltjes en tafeltje was vergeten, dus Sven had de motor weer afgeslagen. Toen ie weer wilde starten was de accu leeg dus moest er een nieuwe accu in.
Eindelijk konden we gaan. Eerst nog allemaal spullen kopen voor op de camping, zoals kussens, slaapzakken, borden, pannen etc want de weinige spullen dat bij de auto kwam was zo vies dat we nieuwe gingen kopen. Boodschapjes gedaan en toen konden we eindelijk onze spullen in het hostel ophalen.

Toen kregen we ineens een belletje van die duitser dat Sven z'n rijbewijs nog daar lag dus toen konden we weer helemaal terug naar de andere kant van Perth. En eindelijk konden we op weg naar onze eerste stop aan de westkust, de Pinnacles, op ongeveer 200 km rijden van Perth.

Eind van de middag kwamen we bij de Pinnacles desert aan en zijn we eerst het National Park ingegaan voordat we naar de camping reden. De Pinnacles zijn allemaal puntige rotsen in een oranje desert waar je door heen kan rijden met je auto op een dirt road, was wel grappig om te zien. Daarna doorgereden naar Cervantes, naar de camping. Daar kwamen we net voor het donker aan en moesten we voor de eerste keer de tent op het dak uitklappen. Gelukkig is dit vrij simpel en hoef je alleen de hoes los te maken en dan de ladder naar beneden te trekken en dan klapt vanzelf die tent uit. Alles een beetje geordend, gegeten en toen vroeg gaan slapen.

Vanmorgen vroeg vertrokken richting Kalbarri, zo'n 4,5 uur rijden. Hier wilden we naar een National Park rijden om daar wat rond te lopen. Helaas toen we hier aankwamen en een plekje op de camping hadden geboekt, vertelde de vrouw achter de receptie dat de weg naar het national park is afgesloten vanwege weg werkzaamheden en dat je alleen daar kan wandelen als je een tour boekt. Deze tour vonden wij een beetje duur om alleen maar naar wat uitzichtpunten te gaan dus hebben we dit niet gedaan en gaan we morgen vroeg vertrekken richting Coral Bay. Vanaf hier is dat 673 km rijden dus we gaan kijken of we dat in 1 dag gaan rijden of tussendoor ergens overnachten. Hopen dat het in Coral Bay lekker weer is want daar kun je vanaf het strand met je snorkel het water in en dan zwem je gelijk tussen het rif en heb je kans schildpadden te zien!

We weten niet wanneer we weer wat zullen bloggen, we moeten namelijk zo'n 5000 km rijden helemaal naar Darwin, waar we hopelijk over 3 weken aankomen.

See you guys later,

The Ozzies

1. Roos:
    17 augustus 2013
    Hee jongens wat gaaf allemaal! Ik kan me voorstellen dat jullie je paspoort laten verlengen. Wauw wat hebben jullie het leuk voor elkaar, respect! Nou geniet ervan. Australie is echt zo'n mooi, vriendelijk, gastvrij en easy going land.
    Dikke zoen Roos
  2. Clien:
    30 augustus 2013
    Wat tof dat jullie na zo hard werken,nu weer kunnen gaan genieten van het mooie australie!!
    Leuke foto s trouwens ook.
    Take care and have fun!!
    Xx clien